DOBLOUGGRUPPEN
  • Hjem
    • Dobloug Entreprenør
    • Bygg, Th. Johansen
    • DG Drift
    • DG Energi >
      • Arbeid under spenning
      • HotBlast
      • Kurs
      • Gatelys
      • Distribusjonsnett
      • Regionalnett
      • Leder for sikkerhet (LFS)
      • Solcelleanlegg
      • Byggestrøm
      • Historien vår
    • DG Eiendom >
      • Ingeberglia
      • Hamar Næringspark Nord
      • Trehørningen
  • Tjenester
  • Prosjekter
  • Om oss
    • Aktuelt
    • Dokumenter >
      • Redegjørelse, åpenhetsloven
    • Ledige stillinger >
      • Arbeidende formann
      • Tømrer
      • Energimontør
      • Prosjektleder
      • Åpen søknad
      • Åpen søknad, DG Energi
      • Lærling i DG
      • Utplassering i DG
    • Historie, Dobloug Entreprenør
    • Historie, Th. Johansen & Sønner
    • Historie, DG Energi
    • Historie, Dobloug Eiendom
  • Kontakt
    • Kontakt oss
    • Ansatte, DoblougGruppen
    • Ansatte, Dobloug Entreprenør
    • Ansatte, Bygg, Th. Johansen
    • Ansatte, DG Drift
    • Ansatte, DG Energi
    • Ansatte, DG Eiendom

Den viktigste byggeklossen vi har

17/2/2026

 
Vi bygger hus, selger tomter, graver grøfter, vedlikeholder strømnett og holder veinettet i stand. Men alt vi gjør starter med menneskene som jobber hos oss. Derfor bygger vi nå et enda sterkere lag.
Picture
Odd Werner Hansen hos Altero gjennomfører lederutviklingsprogrammet hos oss.
DoblougGruppen har i alle år vært en bedrift der vilje, pågangsmot og innsats har veid tungt. Vi har mange svært dyktige fagfolk som sammen har gjort at selskapene har stått støtt gjennom både pandemi, uro og krevende tider i markedet. Det er medarbeidere som står på og gir mye av seg selv, og som hver dag bidrar til at vi leverer kvalitet og trygghet i prosjektene våre.

Samtidig vet vi at framtidig verdiskaping ikke kommer av seg selv. For å ta vare på den gode kompetansen vi har og sikre videre utvikling, investerer vi nå målrettet i utvikling av våre ledere. En god leder løfter hele laget, og vi har stor tro på at effekten av lederutviklingen vil komme hele organisasjonen til gode.
Picture
Alle våre ledere skal igjennom flere samlinger i løpet av året.
​Alle våre daglige ledere, prosjektledere og anleggsledere deltar i år på flere lederutviklingssamlinger, ledet av Odd Werner Hansen fra Altero. Med over 25 års erfaring innen lederutvikling startet han prosessen med første samling i januar, der han startet med å presentere rammene for arbeidet som nå skal gjennomføres.

​– Å være en god leder handler om å bry seg og se menneskene man leder. Programmet er preget av refleksjon og tar utgangspunkt i praktiske ting dere opplever ute på anleggsplassene. Samtidig må vi også inn med noe teori. For at dette skal bli bra, er jeg avhengig av at dere bidrar og gir litt av dere selv, sa Odd Werner til den første gruppen.
Picture
Odd Werner gir oppgaver som utfordrer lederne våre til å tenke og reflektere rundt ulike temaer.
PictureKonsernsjef Ståle Sagstuen har stor tro på at lederutviklingen vil styrke hele organisasjonen og gi en positiv effekt både internt og eksternt.
​Nyansatt konsernsjef Ståle Sagstuen har stor tro på satsingen. Han peker på at det å løfte dem rundt seg over tid gir større effekt enn å selv jobbe 200 prosent.

– Mange av oss har fått lederansvar fordi vi er gode i et fag, men ledelse er også et fag i seg selv, og god ledelse handler om folk. Som leder må du være tydelig på en måte som skaper tillit, og av og til stå i ubehagelige situasjoner. Det kan være krevende, og det er nettopp derfor det er viktig å trene på det, sier han og blir støttet av Odd Werner:

– Skal man bli god på noe, er det et spørsmål om trening. Hvis du ikke trener, tenker eller reflekterer, blir du akkurat så god som du har vært. Dere jobber i et selskap som legger til rette for utvikling, så grip muligheten, oppfordret Odd Werner før han startet på det faglige programmet for lederne våre.


Når vi velger å utvikle lederne våre, utvikler vi samtidig hele laget. Målet er å skape en arbeidshverdag med tydelig retning, trygghet og tillit. Det skal merkes ute på anleggsplassene, i prosjektene og i samarbeidet mellom oss. På denne måten bygger vi ikke bare prosjektene våre, men også menneskene som jobber hos oss.

Vi takker Odd Werner for en givende og inspirerende første samling, og ser fram til neste runde i mars.

Vedlikeholdsfri fasade i 100 år

13/2/2026

 
En vedlikeholdsfri fasade med over hundre års levetid? Høres det ikke fristende ut? Når murerne våre setter opp teglmurer, så er det først de neste generasjonene som eventuelt må tenke noe mer på den fasaden.
Picture
Teglmur blir stadig mindre brukt som fasade, og selv om de kanskje ikke er helt objektive, så vil gjerne murerne våre slå et slag for fasader i teglstein. Holdbare og vedlikeholdsfrie i mange, mange tiår, for fasader i teglstein er et av de mest varige fasadematerialene vi har. Selv om prisen å bygge i tegl er høyere enn en trefasade, så slipper du å ofre pussing, vasking og maling en tanke i all overskuelig framtid.

Vi har tatt en tur innom murerne våre, som på dette prosjektet murer omtrent 350 kvadratmeter fasade, hvor det er lagt til et ekstra utfordrende element, da fasaden buer. De ivrige murerne henter, triller, løfter og murer opp ikke mindre enn 22.000 steiner, og når vi spør om det blir kjedelig er svaret raskt at det må mye større fasader enn dette til for at de synes det skal bli kjedelig. 
Stemningen er god blant de seks murerne som er på prosjektet, og vi har med oss både en lærling og en utplasseringselev i murerfaget. Ettersom dette prosjektet er av de sjeldne, med teglsteinsmuring i bue, er det ekstra gøy at våre yngre framtidshåp får være med på slike jobber og se hva som er mulig innenfor yrket. Dette er et prosjekt som viser at murerfaget er mer enn flislegging og puss. Her handler det om presisjon, form og godt håndverk, og erfaringer som gir faglig tyngde til en ny generasjon murere.

Tilbakeblikk: Moelv skole for 10 år siden

5/2/2026

 
Vi tar et tilbakeblikk på tidligere prosjekter vi har hatt, og i februar 2016 var det blant annet Moelv skole som stod på arbeidslista vår. Et spennende prosjekt hvor den nye skolen ble integrert i den eksisterende låvebygningen på Mo gård.
Picture
Dobloug Entreprenør var for ti år siden involvert i byggingen av nye Moelv skole, som underentreprenør for Syljuåsen Entreprenør, og vi hadde all utomhusarbeid og grunnarbeid i forbindelse med den nye skolen. At den nye skolen skulle integreres i låvebygningen som allerede stod på tomta gjorde dette prosjektet ekstra spennende.

Det var spesielt å skulle gjøre så mye grunnarbeid rundt en bygning som skulle bevares, og det var stilig å se hvordan det var tenkt når skolebygningene reiste seg opp rundt den eksisterende låven. Dette skjedde dog først etter at vi hadde gravd, sprengt, sjauet dårlig masser ut og gode masser inn.

Februar, 2016

Picture
Picture
Picture
Vi jobbet på dette prosjektet helt fram til høsten 2017, fram til skolen tok i mot 440 elever og 60 ansatte til skolestart. Den gamle låven fikk nytt liv, og er fortsatt en trygg og god læringsarena for mange av Moelvs barn og unge.
Picture
Mars, 2016
Picture
April, 2016
Picture
August, 2016
Picture
Mai, 2017
Picture
Oktober, 2017, og skolen er tatt bruk.
Det er inspirerende å se tilbake på hvor mange lokale prosjekter vi har vært med å bidra til opp gjennom årene, og vi er stolte over å ha fått være en del av utviklingen og verdiskapingen i nærmiljøet. Ti år senere er vi fortsatt i full sving med ulike lokale prosjekter, og vi ser fram til å videreutvikle oss og bidra til enda flere spennende oppgaver i årene som ligger foran oss.

Se andre tilbakeblikk vi har hatt her:

Børstad idrettspark
Vangsvegen

Starten på en serviceavdeling

3/2/2026

 
Vi ser på stadig nye muligheter å utnytte all den kompetansen vi har på huset, og ser derfor nå så smått starten på en ny serviceavdeling. Gjengen i DG Drift er i gang med å bistå med smått og stort av serviceoppdrag for næringsbygg i området.
Picture
Siv Merethe og Atle vil svare på telefonen når kunder ringer DG Drift for både små og store serviceoppdrag.
Noen ganger vokser nye satsinger fram helt naturlig, og det har det gjort i dette tilfellet. DoblougGruppen består av flere ulike fagområder, hvor eiendomsutvikling er ett av dem. Dette har resultert i en portefølje med bygg som leies ut til ulike næringsaktører, og slike bygg har jevnlig behov for service og vedlikehold.

Det gjorde det naturlig for oss å se på hvilken kompetanse vi allerede har internt, og hvordan vi kan utnytte den på en enda bedre måte. Veien fram til det allerede etablerte selskapet vårt DG Drift ble både naturlig og kort, så fra 1. februar har DG Drift overtatt håndteringen av henvendelser fra alle våre leietakere. De er allerede i gang med både små og store serviceoppdrag, og i første omgang starter vi med næringsaktører tilknyttet DoblougGruppen. 

- ​Når vi har så mange kompetente medarbeidere hos oss, var dette en naturlig funksjon å etablere internt, fremfor å leie inn eksterne ressurser til arbeidet. Vi starter nå med å håndtere henvendelser fra våre egne leietakere. Deretter får vi jobbe oss inn i oppgavene og se hvordan dette fungerer for oss. Kanskje blir det en videreutvikling av konseptet, sier daglig leder i DG Drift, Atle Nybakken.

Han holder dørene åpne for at flere på sikt kan benytte servicetjenester levert av DoblougGruppen, både næringsaktører og privatpersoner. 

​- Men det får vi komme tilbake til, sier han.
Picture
Vi starter så smått med ulike serviceoppdrag for våre egne leietakere.
Picture
Men i tiden framover ser vi ikke bort i fra at også andre kan benytte seg av våre servicetjenester.
Picture
Vintervedlikehold og snøbrøyting er en av tjenestene vi kan tilby både som et servicetilbud til egne leietakere, og mulig også til andre etter hvert.

Dersom du har noen spørsmål om vår nye serviceavdeling er Siv Merethe eller Atle klare for å svare deg. Du kontakter oss her:
Tlf: 488 56 153
E-post: [email protected]

Vi åpnet dørene for framtidens lærlinger

29/1/2026

 
Gode lærlinger er nøkkelen til videre vekst og faglig kvalitet i bedriften. Derfor har vi den siste uka invitert flere skoleklasser på besøk hos oss for å gi framtidens lærlinger et innblikk i hvem vi er som bedrift, og hvilke muligheter som finnes hos oss.
Picture
Vi har over tre dager hatt 150 skoleelever innom oss på en bedriftspresentasjon. Her er gjengen fra Ringsaker videregående skole.
Over tre dager har vi hatt 150 ungdommer på besøk hos oss, og vært igjennom en presentasjon av oss som bedrift. Vi har servert ungdommene en liten lunsj, og snakket med dem om hva vi forventer av lærlinger som kommer til oss, samt hva de kan forvente av oss som lærebedrift. Per i dag har vi hele 16 lærlinger under vingene våre, som på løpende bånd tar fagbrev etter endt læretid. Derfor er det alltid bruk for nye krefter inn, og vi, som alle andre, ønsker oss jo selvsagt de mest motiverte og engasjerte lærlingene. Da synes vi det er hyggelig å kunne invitere skoleklasser på besøk hos oss for å gi dem et enda bedre innblikk i hvem vi er og hva vi driver med, slik at de som er på utkikk etter utplassering og læreplass kan vurdere om vi er en bedrift som passer for dem.

Se hvordan besøksdagene våre ble lagt opp:
PictureEn liten tur innom verkstedet vårt for en kikk.
Det var i all hovedsak elever som ønsker å bli anleggsmaskinførere og tømrere som tok turen innom oss disse dagene, men også noen fra andre relevante fagområder. I og med at vi har så mange ulike fagfelt representert i bedriften har vi også mulighet til å ta imot lærlinger i hele ni ulike fag. Det gjør at dersom man føler at valget man startet på kjennes feil ut, er det alltids muligheter å bytte fag, uten nødvendigvis å bytte lærlingplass. Men uansett hva man velger å bli, så understreket alle representantene fra DoblougGruppen at det aller viktigste når man kommer som lærling hos oss, det er å møte opp i tide, være interessert og nysgjerrig, og komme med godt humør, så er det vår oppgave å lære bort det faglige.

Under besøkene hadde vi mange hyggelige møter med ivrige elever, som virket motiverte for å komme seg ut i arbeidslivet. Vi håper vi kan ønske noen av elevene velkommen som både utplasseringselever og etter hvert lærlinger hos oss. Vi ønsker å bidra med at dagens flinke ungdommer får et best mulig grunnlag og kompetanse i fagene vi driver med, og ser fram til å fortsette og bidra med utdanning av framtiden vår. 


Har du fått med deg at vi har hatt skolebesøk tidligere og? 100 elever fra tømrerlinja på Stange videregående skole var innom oss på høsten i fjor. 

Ønsker du å lese mer om våre lærlingfag, og tilbudet vi har? Sjekk ut vår egne side for lærlinger, hvor vi viser fram lærefagene vi tilbyr, samt informasjon om hvordan du søker. Vi har også en lignende side for utplasseringselever.

Utvikling av boligfelt over all forventning

23/1/2026

 
Ingeberglia har på svært kort tid blitt etablert som et attraktivt boligfelt. På bare to år har tomtesalget gått unna, og området har utviklet seg til å huse mange hyggelige hjem. Fortsatt er det mulig å sikre seg en tomt på det populære området, men vil du ha drømmetomta lønner det seg å være rask.
Picture
På Ingeberglia har det blitt bygd flere nye boliger i løpet av 2025.
Vinteren har strødd et hvitt teppe over Ingeberglia, og familiene som har flyttet inn på det populære boligfeltet har skiftet ut gressklipping og fotballspilling med snømåking og aking. Vi ser tilbake på 2025 som et svært aktivt år på boligfeltet, hvor flere av de populære tomtene har blitt solgt og nye hus har allerede blitt satt opp.

Et kjapt tilbakeblikk på bilder fra de siste årene, viser den enorme utviklingen som har vært på dette feltet, og dette til tross for et  nasjonalt boligmarked som tråkker i motbakke. Vi klarer ikke se annet enn at dette er fordi Ingeberglia fremstår som en attraktiv plass å bo, med naturen rett utenfor døra, samtidig som du har kort vei til byen.
Picture
I januar 2026 er det mange boliger på det nye boligfeltet, og det er fortsatt plass til flere.
Picture
Vi skal ikke lengre tilbake enn til januar 2024 for at det ikke stod et eneste hus på området. 11 boliger på to år vitner om et populært, nytt boligfelt.
I løpet av 2025 kom det flere nye boliger opp på Ingeberglia, og mange familier har fått seg et hyggelig hjem. Den lokale lekeplassen ble innviet i sommer, og det bygges sakte men sikkert opp et lunt og trygt boligområde for både store og små. Asfalt og gatelys kom også i løpet av fjoråret, og sammen med nye boliger og felles møteplasser gir dette området et stadig mer helhetlig og innbydende uttrykk.
Picture
Vinterbilde av området i januar, 2026, med 11 hus.
Picture
Sommerbilde fra mai, 2025. 2 nye hus har kommet opp siden da.
Dersom du drømmer om å realisere boligdrømmen i løpet av 2026, så er det fortsatt noen ledige tomter på dette byggefeltet.
Ønsker du mer informasjon, kan du lese mer om Ingeberglia her,
​eller kontakte Joar Grini på e-post [email protected] eller telefon 900 25 870.

Les også: 
Informasjonsside for Ingeberglia
Masseflyttingen unnagjort - byggefeltet klart for bygging 
Flere realiserer boligdrømmen på Ingeberglia

Halvparten er solgt

Velkommen til ny konsernsjef

16/1/2026

 
Vi har gleden av å informere om at Ståle Sagstuen tiltrer som ny konsernsjef i DoblougGruppen fra og med 01.02.2026. 
Picture
Pål Dobloug gir stafettpinnen videre til Ståle Sagstuen, og ser fram til gruppens videre vekst.
Ståle er 46 år, er utdannet bygg-ingeniør og bor i Veldre med samboer Maria. Han har bred erfaring fra ulike lederstillinger i industrien og entreprenør-bransjen. De fem siste årene har han jobbet i konsernledelsen i Optimera AS, med ansvaret for divisjonen Woodfab som produserer prefabrikkerte bygningsdeler i tre.
​- Pål Dobloug har bygd opp og vært sentral i utviklingen av DoblougGruppen siden starten i 1990, til at de nå er et av de ledende entreprenørfirmaene i Innlandet. Selskapet har under Pål sin stødige ledelse hatt god utvikling. Når Pål nå har ønsket å sende stafettpinnen videre, så er styret svært tilfreds med at Ståle har takket ja til å bli ny konsernsjef, sier styreleder Pål Egil Rønn.

Et samlet styre stod bak vurderingen om at Ståle Sagstuen er den rette personen til å lede selskapet videre.

- Jeg vil fortsette å jobbe for fullt i DoblougGruppen, sier Pål, som fortsatt drives av det samme brennende engasjementet som har preget reisen siden oppstarten.

Ståle har vært ansatt som administrasjonssjef siden 1. september. Etter å ha møtt de som jobber i organisasjonen, er han svært optimistisk med tanke på veien videre.

- Det er en usedvanlig dyktig og dedikert gjeng som representerer selskapet vårt hver eneste dag. Jeg opplever et sterkt samhold og høy faglig stolthet. Jeg ser virkelig frem til å bidra til gode rammer og riktig tilrettelegging, slik at vi får de beste forutsetningene for å lykkes. Sammen skal vi bygge videre på det solide fundamentet som allerede er lagt og utvikle selskapet videre, sier Ståle.
Ved spørsmål, ta kontakt med HR-sjef Marte Lise M. Lødrup på telefon 901 63 437.

Nye maskiner for framtidens prosjekter

15/1/2026

 
De kom ikke som gaver under treet, men følelsen var omtrent den samme. Rett før jul tok vi imot to splitter nye gravemaskiner som styrker maskinparken og gir våre maskinførere enda bedre verktøy for jobben.
Picture
Kjetil Holtet og Roger Wang fra Hesselberg AS overleverte to nye gravemaskiner til maskinførerne våre Line Afseth og Ole Andreas Kjørmo.
Rett før juleferien kunne vi ønske to nye gravemaskiner velkommen til verkstedet for klargjøring og overlevering. Selv om de ikke kom med gavepapir og sløyfe, var gleden minst like stor som når du åpner en julegave. En oppdatert og moderne maskinpark er avgjørende for å sikre god drift, effektiv fremdrift og solide leveranser ute på prosjektene våre, og vi synes det er viktig at våre ansatte har gode forutsetninger for å gjøre en god jobb.

Når vi investerer i nytt utstyr handler det både om kvalitet og mennesker. Når våre dyktige maskinførere får moderne og pålitelige maskiner, legger vi til rette for trygge arbeidsforhold, presist arbeid og høy produktivitet. Derfor fornyer vi maskinparken jevnlig, slik at vi hele tiden holder et nivå som møter dagens krav og forventninger.

De to maskinene som kom rett før jul ble levert av Hesselberg. Line og Ole Andreas, som skal ha disse maskinene i daglig drift, fikk en grundig og nyttig gjennomgang av Kjetil og Roger fra Hesselberg, og det ble delt praktiske råd, smarte funksjoner og gode rutiner som bidrar til lang levetid og stabil drift.
Picture
Grundig gjennomgang av maskinene før bruk.
Picture
Line gleder seg til å ta i bruk den nye maskinen.
Picture
Ole Andreas ser fram til gode arbeidsdager med nytt og moderne utstyr.
Vi får alltid følelsen av en litt barnslig glede når det kommer nytt utstyr som gjør det lettere for oss å fortsette en positiv utvikling av virksomheten. Med moderne maskiner på plass står vi godt rustet til å levere kvalitet i alle ledd, også i tiden framover.
Picture

Der godt håndverk møter historie og identitet

12/1/2026

 
Vi tar på oss mange ulike oppdrag i DoblougGruppen, og på enkelte prosjekter blir vi bedt om å gjøre det lille ekstra. Slike oppdrag tar vi på oss med glede, og det er både motiverende og faglig givende for våre dyktige håndverkere å få bruke kompetansen sin til å løse spesielle ønsker og detaljer.
Picture
Litt opp i høyden i SpareBank 1 Østlandet i Hamar finnes en etasje som brukes som forsamlingslokale, til representasjon og besøk. Etasjen har bevart tidens preg gjennom årene, men hadde behov for en oppgradering. I dette prosjektet har flere av våre snekkere og flisleggere fått utfordre seg, siden rommenes uttrykk og identitet skulle ivaretas samtidig som nødvendige forbedringer skulle gjennomføres. I tett samarbeid med representanter fra banken og interiørarkitekt Gro i Gode Rom er alle rom oppgradert med stor presisjon. Her er det lite som er overlatt til tilfeldighetene.
Se bilder fra prosessen her
Picture
Alle rommene er oppgradert, og stilen er gjennomført gjennom alle rom.
Picture
Stuene har hvert sitt særegne preg.
Picture
De ulike rommene innbyr til hyggelige møter og gode samlingsplasser.
Picture
Det romslige kjøkkenet er oppgradert, men stilen er beholdt. Her har snekkerne våre laget en plassbygd vifte over ovnen, og listene i taket er sirlig tilpasset, meter for meter.
Picture
Flisleggerne våre har også gjort en respektabel jobb på dette prosjektet, blant annet med veggen ved komfyren.
Picture
Toalettrommene er grundig oppgradert, og også her er alt gjennomtenkt helt ned til hver minste detalj.
PictureTh. Johansen bygde Sparebanken-lokalene tilbake i 1917. Bilde: Hamar Historielag.
​God dialog med kunden har vært avgjørende gjennom hele prosjektet. For oss har det vært viktig å levere solid håndverk, høy kvalitet i alle ledd og et sluttresultat som både vi og kunden kan være stolte av.

Ekstra gøy er det at håndverkere fra Th. Johansen allerede i 1917 bygde hele Sparebank bygget, den gang med en total byggekostnad på 220.000 kroner. At det samme firmaet igjen fikk tilliten til å renovere deler av bygget over 100 år senere, gjør prosjektet ekstra spesielt for oss. Vi setter stor pris på at to lokalt forankrede firmaer kan videreføre et samarbeid som strekker seg over mer enn et århundre.

​
Vi er svært takknemlige for tilliten i dette oppdraget, og glade for å ha levert et resultat som ivaretar både rommenes særpreg og dagens behov.

Picture
Det ene bordet som var ønsket var ikke å få kjøpt, så da brettet våre snekkere og flisleggere opp ermene og laget et som passet inn.
Picture
Speilene er skåret ut for å få plass til lysene.
Picture
I disse rommene er det lite som er etterlatt til tilfeldighetene. Legg merke til at mønsteret i vinduet passer med mønsteret på søppelkassa.
Ønsker du dyktige håndverkere som leverer kvalitet og som evner å gjøre det lille ekstra dersom det trengs?
​Da er det bare å ta kontakt med vår bygg-avdeling som vil kunne hjelpe deg.
Kontakt vår bygg-avdeling

Sprek julegjeng!

6/1/2026

 
Vi tillater oss å holde på julestemningen litt lengre, men samtidig tar vi med oss den aktive tanken inn i det nye året. Å jobbe hos oss i DoblougGruppen kan plutselig resultere i at du finner deg selv på en spinningsykkel klokka sju om morran.
Picture
Gjennom et sponsorsamarbeid med Storhamar Håndball Elite blir vi invitert til B2B møter på litt andre arenaer enn vanlig. Rett før jul åpnet Espern dørene til julespinning på morraskvisten, og nærmere 30 av våre ansatte møtte opp. I tillegg var det flere andre av Storhamar Håndball Elite sine sponsorer som også så nytten av litt høy puls før all julematen skulle inntas. Sammen fikk bedriftene en intensiv sykkeløkt ledet av Esperns daglige leder og sykkelinstruktør An-Magritt Vangen. For anledningen stilte også Vegard Strøm fra DoblougGruppen som gjesteinstruktør. Det bør også nevnes at Vegard i forkant hadde gjort en solid jobb med å motivere kolleger til å delta, og var nok en viktig årsak til at så mange fra oss i DoblougGruppen møtte opp.
DoblougGruppen er en sammensatt bedrift, med ansatte som jobber innen mange ulike fag og funksjoner. At vi kan møte både kolleger og potensielle samarbeidspartnere på en annen arena, gir en mer uformell ramme for relasjonsbygging og samarbeid. Et positivt og pulsøkende initiativ! 
Picture
Vegard dro med seg rundt 30 spinningdeltakere, og fikk stille som gjesteinstruktør på treningstimen.

Året 2025

31/12/2025

 
Vi kan ikke være foruten et lite tilbakeblikk på året 2025 og noen av de større prosjektene vi har vært involvert i gjennom året.
Picture
Da vi skulle sette opp en oversikt over de største prosjektene vi har hatt i løpet av 2025, ble det raskt tydelig at listen var lang. Det gjør oss både takknemlige og ydmyke over at vi gjennom hele året har hatt arbeid til alle våre ansatte, og at vi har fått bidra på prosjekter både lokalt og i et større geografisk område enn tidligere. Når vi ser på utviklingen i samfunnet generelt og i vår bransje spesielt, er dette langt fra en selvfølge.

I året som har gått har vi hatt prosjekter på Reinsvoll på Gjøvik-siden, og til Elverum og videre ned mot Våler i motsatt retning. På samtlige prosjekter har våre ansatte stilt opp og levert arbeid av høy kvalitet. Dessverre har vi ikke mulighet for å ramse opp alt smått og stort vi har jobbet med igjennom året, for den lista ville blitt veldig lang, men vi har forsøkt å samle sammen noen av de store prosjektene.
Dam, Sør-Mesna
Vik bru
VA, Kongsvegen
Infrastruktur, Trondheimsvegen
Fasade, Hamar Naturskole
Fasade, Midthagan
Stange Riggområde
Strandfossen kraftverk
Kulvert, Ottestad
Totalrenovering, Våler kommunehus
Rehabilitering, Løten helsetun
Victoriaundergangen
I tillegg til disse prosjektene har vi hatt en svært aktiv gjeng som har vært ute på fylkesvegene og passet trafikksikkerheten både sommer og vinter. DG Drift har både ryddet snø, klippet kanter og holdt vegetasjonen nede, for å nevne noe.
DG Energi og DG Eiendom har også hatt god aktivitet gjennom året, med kurs og ulike oppdrag for DG Energi sin del, og spennende utvikling på tomtefronten for DG Eiendom sin del.
Vi føler også at det er på sin plass å nevne at vi har hatt hele syv lærlinger som har tatt fagbrev hos oss i løpet av året, samt femten lærlinger som jobber mot sitt fagbrev enten i løpet av 2026 eller 2027. Det betyr mye å kunne bidra til framtiden innenfor våre fagfelt, og det er gledelig å se ungdommene vokse og utvikle seg til dyktige fagarbeidere etter endte år hos oss.

Vi ser dermed tilbake på et vellykket 2025, og setter enormt pris på at kunder og samarbeidspartnere igjen og igjen velger oss. I 2026 kommer vi til å fortsette med de store prosjektene for offentlige etater og bedrifter i området, samtidig som vi også ønsker at det er gjengen i DoblougGruppen som skal være ditt foretrukne valg hvis du skal ha noe gjort, være seg om du trenger maskinfører, snekker, murer, byggestrøm, eiendom eller noe annet praktisk. Med den kompetansen og allsidigheten vi har innad i bedriften, så har vi mest sannsynlig muligheten til å bistå deg på ditt neste prosjekt, enten det er stort eller lite.
Kontakt oss
Vi ønsker dere alle et riktig godt nyttår - vi sees i det nye!

Næringsparken vokser og gror

29/12/2025

 
Hamar Næringspark Nord har vært et utviklingsprosjekt for oss i flere år, og noen ganger er det litt ålreit å ta en fot i bakken og se hvor langt vi har kommet. For sannelig har det vært en enorm utvikling her!
Picture
Hamar Næringspark Nord har vært et område vi har jobbet jevnt med i noen år, og det er ekstra gøy å se tilbake på hvordan ting har utviklet seg på denne 315 mål store tomta de siste seks årene. For her har det skjedd mye. Vi husker fortsatt den spede begynnelsen, hvor grøfter ble gravd og infrastrukturen så smått begynte å komme i bakken. Her har mange av våre dyktige maskinførere opp igjennom årene sittet timevis bak spakene, noe som har gjort til at næringsparken i dag har utviklet seg til et levende område med mange ulike aktører. 
Picture
Et av de første bildene av grunnarbeidet vårt på HNN, tilbake i desember 2019. Maskinene var på plass og la den første infrastrukturen.
Dronebilder kom ikke plass i bedriften før utover i 2021, så før den tid var det om å gjøre og finne seg en av de høyeste haugene å stå på for å få oversiktsbilde over området. Næringsparken er såpass stor at det selvfølgelig ikke monnet å få med seg hele, men det er allikevel gøy å se tilbake på hvor uferdig ting var på den tiden, og hvor mye det har endret seg til nå.
Picture
Området i oktober 2019. Her ligger nå Oda, Grønvold og MittEgetLokale, og det er både vei og gatelys på området.
Picture
Omtrent samme område i februar 2020.
Picture
Bilde fra mars 2020. Her er området ferdig utviklet og nå ligger Engens oljesenter her.
Picture
I mai 2020 så vi konturene av den første tomta som det skulle bygges på.
Picture
August 2020 var første bygget på plass, og dronebilder ble en realitet. Fotografen forstod bare ikke omfanget av hele tomta på dette tidspunktet, så vi måtte vente en stund før vi fikk med hele tomta på bilde.
Picture
Mars 2021, og hele Næringsparken er fanget på bilde. Fortsatt plass til litt utvikling her, men fire år seinere har det skjedd mye.
Picture
November 2025 og næringsparken har tatt form. Bildet er fra andre enden av Næringsparken enn det over, men viser utviklingen som har skjedd på området på 4,5 år. Fra ett bygg, til nå å ha mange næringsbygg - inkludert vårt eget kontor (på toppen av tomta). Det er også flere ledige tomter som er klare for å huse både små og store næringsformål.
Hamar Næringspark Nord har gjennomgått en stor endring de siste årene, og gått fra å være skogsgrunn, til nå å huse mange store næringslivsaktører. 2025 har gitt to nye bygg på området, og vi ser spent mot 2026 og hva det året har å by på. 

Er du på utkikk etter en næringstomt, bare 950 meter fra E6? Vi har tomten, og kan også bygge og levere nøkkelferdig bygg til deg, hvis du skulle ønske det. Er du nysgjerrig tar Vegard Strøm gjerne en prat med deg og forklarer mer.
Send Vegard en mail
Ring Vegard

DG-nissen har tatt juleferie

23/12/2025

 
Da har julefreden gjort sitt inntog også i DoblougGruppen, og vi ser fram til noen avslappende dager med juleferie.
Picture
Etter et hektisk år er det godt å kunne ta seg noen rolige dager.
Etter et aktivt og produktivt år på gjengen i DoblougGruppen blir det nå noen rolige dager framover. Jula gjør sitt inntog, og de aller fleste av oss tar juleferie. 

På årets tradisjonelle julekaffe siste arbeidsdag før jul, samlet vi alle ansatte i kantina, til kaffe, kake og smultringer. En liten oppdatering ble gitt av konsernsjef Pål Dobloug og administrasjonssjef Ståle Sagstuen, og begge understreket at det er de ansattes daglige bidrag og engasjement som gjør at akkurat DoblougGruppen fortsatt klarer å levere gode resultater, i et fortsatt tøft arbeidsmarked om dagen.
Picture
Det er veldig hyggelig å samle nesten alle 200 ansatte i vår egen kantine for førjulskaffe.
Picture
DG-nissen tar en velfortjent juleferie.
Picture
To veldig gode marsipankaker fra Engens oljesenter, og et lass smultringer satte prikken over I'en på julekaffen.
Vi ønsker samtidig å benytte anledningen til å takke alle kunder og samarbeidspartnere for et hyggelig 2025,
​og ser fram til å fortsette det gode forholdet utover i 2026.

​God jul og godt nytt år!

Årets julegave fra DoblougGruppen

22/12/2025

 
I år, som tidligere år, går vår julegave til Frelsesarmeens Julegryte.
Picture
Frelsesarmeens julegryte samler inn midler som blir til mat, gaver og fellesskap i julen for dem som trenger det mest. I over 125 år har Frelsesarmeen samlet inn penger før jul for å støtte mennesker i sårbare livssituasjoner, og midlene går til lokalt fellesskap gjennom hele året. Mottakere er blant annet lavinntektsfamilier, personer med rusutfordringer, eldre, ensomme samt barn og unge. Støtten bidrar til nye muligheter og varig endring.

- Dette handler om et felles ønske i hele DoblougGruppen om å støtte dem som trenger det mest. Ved å støtte Frelsesarmeen kan vi, samlet sett, gi litt mer hjelp til mennesker som opplever en vanskelig tid, sier konsernsjef Pål Dobloug.

Han benytter samtidig anledningen til å ønske alle en riktig god jul.

Legger ferdigplen i desember

17/12/2025

 
Arbeidsområdene våre har et bredt spenn, og vi tar på oss både store og små arbeidsoppgaver. Her er vi i gang med en litt fiffig greie, spesielt når vi ser på kalenderen. 500 kvadratmeter med ferdigplen blir lagt, mens julelysene er hengt opp og snøen ligger i nabohagene.
Picture
Det er Byggmester Einar Kristiansen som jobber med denne boligen i Hamar, og vi i DoblougGruppen har ansvar for grunnarbeid, betong og utomhusarbeid på eiendommen, og her skal det legges ferdigplen. Vi hadde vel ikke helt tenkt at dette var jobb vi skulle få gjort i år, men værgudene og noen leverandører på tilbudssiden har gjort dette mulig å få til et par uker før jul.
Picture
De aller fleste leverandører har pakket vekk rullene med ferdigplen for sesongen, men da vi kom med en bestilling på 500 kvadratmeter var det en som så verdien i år dra fram noen paller til oss. Dagen pallene ble levert snødde det, og følelsen av å koste snø av ruller med ferdigplen kjennes utvilsomt litt ambivalent ut. Men etter snøfallet kom varmegradene for å bli en stund, og det så lovende ut for vårt noe spesielle desember-prosjekt.

Plenen hadde ikke blitt en realitet om vi ikke hadde fått tak i en lokal leverandør som kunne gi oss tørr jord, men da det kom på plass ble det plutselig gjennomførbart med plenlegging i desember. Det er Brødrene Schanche som legger plenen for oss, og arbeidsforholdene for utendørsarbeid nå om dagen er helt ypperlige. 
Picture
Ikke blir man kald på fingrene når man driver på, og gjengen i Brødrene Schanche er helt sikre på at dette kommer til å bli den plenen som kommer finest og raskest opp til våren igjen. Selv om mange heller skulle hatt kuldegrader og skiføre disse dagene, så har en varm desember strukket plensesongen betraktelig, og vi får gjort unna arbeid vi normalt sett ikke gjør på denne tiden. 

Dette et godt eksempel på hvordan fleksibilitet og litt velvilje fra både værguder og leverandører gjør det mulig å tenke nytt rundt sesong og gjennomføring. Når forholdene ligger til rette, gjelder det å gripe muligheten. Resultatet er et prosjekt som er godt forberedt for våren og lek og moro på en finfin gressplen i løpet av 2026.

Julebord i egen stue

15/12/2025

 
For en glede det var å invitere alle ansatte med følge til en kveld med god mat og godt lag. Vårt første julebord i egne lokaler ble til en svært hyggelig kveld. Noen av gjestene ankom selvfølgelig i staselig transport, og selveste nissen kom også innom.
Picture
- Det er en fantastisk følelse å kunne invitere alle dere til julebord på hjemmebane, sa konsernsjef Pål Dobloug da han ønsket velkommen til de 180 gjestene som hadde satt av kvelden til hygge, god mat og god stemning i DoblougGruppens egne lokaler. For å romme alle sammen var verkstedet vårt for anledningen omgjort til et fullgodt festlokale, med hvite duker på bordene, masser av mat og selvfølgelig en scene med god underholdning fra den lokale showmannen Andreas Amb.
Filmen over gir en liten oppsummering av kvelden, hvor vi blant annet fikk vår helt egne Dobloug-sang fra Andreas Amb (lyd er anbefalt), og vil du fortsatt se flere glimt av hvordan vi hadde det, så tar du en titt i galleriet under. 
Festen varte ut til de små timer og noen hadde nok et snev av hodepine dagen derpå, men alle virket fornøyde med festkvelden - en velfortjent "takk for innsatsen" til alle våre ansatte.

Uvanlige arbeidsforhold, med maskinene i Mjøsa

11/12/2025

 
Det er ikke ofte vi har prosjekter hvor maskinene våre er på jobb ute i Mjøsa, men for prosjektet "Brygga Hamar" har vi vært nødt til å bli våte på både beltene og skuffa. Og egentlig så er det jo bare gøy å plaske litt rundt i vannet!
Picture
Et ambisiøst prosjekt er påbegynt i Hamar, og vi har fått gleden av å gjøre grunnarbeidet for prosjektet Brygga Hamar, som underentreprenør for Ø.M. Fjeld. Her skal det bygges omtrent 200 leiligheter, som antagelig vil få byens aller beste Mjøs-utsikt. Her blir det nesten så du kan fiske fra balkongen.

Ved Tjuvholmen har vi nå fylt ut et område med omtrent 50.000 kubikk stein for å etablere en fylling og et solid fundament slik at første byggetrinn kan starte. Utvilsomt et annerledes og artig prosjekt å være med på for oss!
Picture
Det er ikke hver dag vi er ute og fisker stein i Mjøsa med gravemaskin.
Picture
Fyllinga bygges sakte opp, og i mellomtiden kjører lastebilene i vannet.
Picture
Mange tonn med stein dumpes ved Tjuvholmen for å lage et stabilt fundament for omtrent 200 nye leiligheter.
Picture
Fyllingen begynner og formes, og gravemaskinene står nå med beltene tørt igjen.

Kommunehus under bygging

5/12/2025

 
Våler kommunehus står midt i en ordentlig oppgradering. Vi tok en tur innom, og gjengen vår på plassen jobber iherdig i alle etasjer. Her er det mye som skjer på en gang, og kommunehuset er for øyeblikket en skikkelig byggeplass.
Picture
Det jobbes i mange etasjer på det oppgraderte kommunehuset i Våler. Enda en ny etasje skal på plass, og monteringen er i gang.
Det skjer mye på dette prosjektet, og uansett hvor vi snur oss er det noen som er i sving. Innvendig er det meste revet ned, og den nye oppbyggingen har så smått begynt igjen i deler av bygget. Bygget som har historie tilbake til 1940-tallet vil nå gjennomgå en enorm oppgradering, og både innsiden og fasaden vil i løpet av sommeren 2026 framstå i helt ny drakt. Enn så lenge er det kontrollert kaos, med folk som har dedikerte arbeidsoppgaver i alle etasjer.
Picture
Reisverket til de nye kontorene er på vei opp i to av etasjene.
Picture
Store deler av innsiden er strippet til beinet. Selv trappene er tatt ut.
Picture
Kommunehuset er per i dag en skikkelig byggeplass, men i løpet av noen måneder vil hele huset framstå i splitter ny drakt.
Picture
Arbeidet foregår i flere etapper, og det gjenstår fortsatt noe riving i den øverste etasjen.
Picture
En ekstra kikk på tegningene for å være sikker på at alt blir som det skal.

Hvis du vil lese mer om prosjektet på Våler tar du en titt her: Våler kommunehus

Vegetasjonen fjernes for bedre sikt

3/12/2025

 
Vi går inn i en tid hvor vi vil være ganske synlige på veiene nå framover, med snøbrøyting og grusing etter behov. Det kanskje ikke alle vet er at vi er ute året rundt, for å sikre trygge og framkommelige fylkesveger for alle som ferdes på dem.
Picture
God trafikksikkerhet er ikke bare veiene i seg selv, men også det som er ved siden av veien. Noen meter ekstra sikt på siden av veien kan gjøre stor forskjell i reaksjonstiden til en sjåfør hvis det for eksempel skulle komme en elg eller et rådyr sprettende over veien. Derfor er gjengen i DG Drift ute med både maskiner og mannskap på strekningene vi har ansvar for, og sørger for at vegetasjonen ikke vokser seg for tett på veibanen. Her har vi vært i sving langs fylkesveg 1798 i Øvre Vang, og tok unna en god del trær og kratt som over lang tid har fått vokse seg tettere og tettere på veien.
Picture
Langs fylkesveg 1798 har vegetasjonen gjennom årene fått vokse seg tettere på veien og dermed begrenset sikten. Med en effektiv klype på hjulmaskina snappes trærne systematisk ned langs veien.
Picture
Noen av trærne tas manuelt.
Picture
Et lite hjelpsomt dytt sender siste del av bjørketreet i bakken.
Picture
Menneske og maskin får trærne ned, og traktoren er med for å få ryddet opp og kjørt vekk kvist og kvast.
Picture
Traktoren hjelper til med opprydning langs veien.

Ved henvendelser vedrørende vedlikehold på fylkesvegene når du oss på disse telefonnummerne: 
Søndre Hedmarken (966 25 065)
Nordre Hedmarken (900 72 239)

Iskald kryssing av Glomma med VA-ledninger

27/11/2025

 
Da vi skulle ha ned nye VA-ledninger tvers over Glomma ble det på den til nå kaldeste dagen i vinter, med nærmere 15 blå på gradestokken. Men litt kulde stopper (nesten) ikke oss, så oppgaven ble gjennomført som den skulle.
Picture
I år har vi tatt med noen av maskinene og folka våre et lite stykke mer sør-øst enn vi vanligvis frekventerer, og gravd ikke mindre enn 4,6 kilometer med VA-grøft. Etter at demningen i Braskereidfoss brast under Hans har det vært behov for omlegging av VA-ledninger fra Braskereidfoss til Våler sentrum, og vi nærmer oss nå slutten på dette prosjektet. Helt fra demningen og sørover til Vålbekksundet har vi gravd ned nye VA-ledninger, og denne dagen var det klart for prosjektets høydepunkt: kryssing av Glomma. 
Picture
Kilometer på kilometer med grøfter er gravd og ledninger lagt ned fra demningen i Braskereidfoss og sørover mot Våler, på vestsiden av Glomma.
Picture
Over 120 meter med rør er lagt per dag, i takknemlig grunnforhold, som for det meste er sand.
Picture
Nederst i bildet (ved gravemaskina) er enden på prosjektet. Krysningspunktet sees ved den lille flåten i Glomma, øverst, litt til venstre i bildet, og grøftene vi har gravd ned dit kan skimtes i toppen av bildet.
Gode forberedelser var gjort, og hele sjøledningen var lagt klar ut i Glomma med lodd som skal holde den nede på bunnen. Det som gjenstod denne dagen var å taue den over elva og opp på land på andre siden, hvor den kobles på de siste meterne av ledning vi har lagt på østsiden. Dagen var en av de kaldeste til nå denne vinteren, men dykkeren fra Dykkerteknikk AS klagde ikke, for Glomma holdt tross alt varmegrader fortsatt.
Picture
En iskald, men strålende morgen på Glomma.
Picture
Gutta fra Dykkerteknikk er i gang med å trekke ledningen over Glomma. Båten får jobbet seg.
Picture
Det var mer strøm i vannet enn synlig, så det måtte trekkes godt for å få med seg ledningen over til andre siden.
Båten gravde seg litt ekstra dypt ned med hekken og trakk sakte men sikkert ledningen over vannet. På andre siden stod gravemaskinføreren vår klar for å ta i mot tau og ledning. Det ble litt ekstra spenning da gravemaskina plutselig fant ut at den synes det var litt i kaldeste laget for å jobbe, så den klarte ikke helt bestemme seg for om den skulle gå eller ikke. Takket være løsningsorientert maskinfører og litt god hjelp ble maskina overtalt til å holde ut med arbeidet en stund til, og ledningen ble trygt forankret på motsatt side, klar for å sveises sammen med ledningen der.
Picture
Ledningen kom seg trygt over Glomma og gravemaskina fikk tak i den og dratt den opp på land. Den ble strammet enda litt mer opp enn hva den var på dette bildet, men fotografen ble så kald at det var best å reise hjem før fingrene knakk av.
Med ledningen trygt over elva ble den fylt med vann og senket ned på bunnen. Her gjør dykkere jobben med å forankre den, og etter hvert vil denne sørge for trygg vannforsyning til beboere i Våler, og ikke minst nok trykk til brannmannskapet om det skulle være behov for det. 
Picture
Etter litt spenning med en kald gravemaskin fikk vi ledningen på land, klar for å skjøte videre.
Picture
Når alle ledningene på prosjektet er skjøtet sammen har vi lagt ikke mindre enn 4,6 kilometer med rør.
For oss gjenstår noe jobb med grøftegraving og sveising av rør, og fire nye pumpestasjoner skal også bygges på strekningen i forbindelse med dette prosjektet. Men den mest spennende delen er nå overstått, og vi er fornøyde med at vi er et stort steg nærmere ferdig prosjekt.

Se også film fra kryssingen:
<<Previous
Forward>>
Picture

E-post

[email protected]

Telefon 

Kontoret: 994 98 740
Vakttelefon, Søndre Hedmarken: 966 25 065
Vakttelefon, Nordre Hedmarken: 900 72 239

Adresse

Næringsparkvegen 50
​2320 Furnes

Åpningstider

Mandag - fredag:
07.00 - 15.00
DoblougGruppen © 2025
  • Hjem
    • Dobloug Entreprenør
    • Bygg, Th. Johansen
    • DG Drift
    • DG Energi >
      • Arbeid under spenning
      • HotBlast
      • Kurs
      • Gatelys
      • Distribusjonsnett
      • Regionalnett
      • Leder for sikkerhet (LFS)
      • Solcelleanlegg
      • Byggestrøm
      • Historien vår
    • DG Eiendom >
      • Ingeberglia
      • Hamar Næringspark Nord
      • Trehørningen
  • Tjenester
  • Prosjekter
  • Om oss
    • Aktuelt
    • Dokumenter >
      • Redegjørelse, åpenhetsloven
    • Ledige stillinger >
      • Arbeidende formann
      • Tømrer
      • Energimontør
      • Prosjektleder
      • Åpen søknad
      • Åpen søknad, DG Energi
      • Lærling i DG
      • Utplassering i DG
    • Historie, Dobloug Entreprenør
    • Historie, Th. Johansen & Sønner
    • Historie, DG Energi
    • Historie, Dobloug Eiendom
  • Kontakt
    • Kontakt oss
    • Ansatte, DoblougGruppen
    • Ansatte, Dobloug Entreprenør
    • Ansatte, Bygg, Th. Johansen
    • Ansatte, DG Drift
    • Ansatte, DG Energi
    • Ansatte, DG Eiendom