DOBLOUGGRUPPEN
  • Hjem
    • Dobloug Entreprenør
    • Bygg, Th. Johansen
    • DG Drift
    • DG Energi >
      • Arbeid under spenning
      • HotBlast
      • Kurs
      • Gatelys
      • Distribusjonsnett
      • Regionalnett
      • Leder for sikkerhet (LFS)
      • Solcelleanlegg
      • Byggestrøm
      • Historien vår
    • DG Eiendom >
      • Ingeberglia
      • Hamar Næringspark Nord
      • Trehørningen
  • Tjenester
  • Prosjekter
  • Om oss
    • Aktuelt
    • Dokumenter >
      • Redegjørelse, åpenhetsloven
    • Ledige stillinger >
      • Arbeidende formann
      • Tømrer
      • Energimontør
      • Prosjektleder
      • Åpen søknad
      • Åpen søknad, DG Energi
      • Lærling i DG
      • Utplassering i DG
    • Historie, Dobloug Entreprenør
    • Historie, Th. Johansen & Sønner
    • Historie, DG Energi
    • Historie, Dobloug Eiendom
  • Kontakt
    • Kontakt oss
    • Ansatte, DoblougGruppen
    • Ansatte, Dobloug Entreprenør
    • Ansatte, Bygg, Th. Johansen
    • Ansatte, DG Drift
    • Ansatte, DG Energi
    • Ansatte, DG Eiendom

Kunne ikke tenkt seg et annet yrke

10/6/2026

 
Våren er tid for fagprøver og vi har mange flinke lærlinger som står på trappene til å bli fagarbeidere. En av dem som nylig har tatt fagprøven er den nyutdannede betongarbeideren vår, Sander Maurdal.
Picture
Sander startet som lærling i betongfaget hos oss for to år siden, og har siden da vært med på mange ulike betong-prosjekter ​vi har hatt. Flere av de prosjektene han har vært med på kan rent visuelt få fagprøven hans til å se litt beskjeden ut, men for den nyutdannede fagarbeideren finner han variasjonen i oppgavene som noe av det mest givende med faget sitt.

- Det beste med betongfaget er at vi gjør så mye forskjellig, i hvert fall her i DoblougGruppen. Alt fra små ringmurer til bruer og store dam-prosjekter, sier Sander mens han konsentrert har festet blikket på forskalingen han er i gang med å sette opp. Denne gangen for en ringmur til en lasterampe, og en støttemur tilknyttet et nytt grisefjøs som skal bygges.

- Jeg kunne ikke tenkt meg et annet yrke. Det er jo ofte vi som er de første som bygger noe på en tomt, og den jobben vi gjør gir utgangspunktet for alle de andre som kommer etterpå. Det er viktig at vi er nøye og gjør en god jobb for ikke å lage unødvendig trøbbel for de som kommer etter oss, sier den nye betongfagarbeideren, men innrømmer samtidig at han synes det er litt kjedelig at mye av det han gjør enten graves ned eller bygges inn. Det gjør allikevel ikke jobben noe mindre viktig.
Picture
Sander (nr. 4 fra venstre) har hatt mange kolleger rundt seg i læretiden og fått være med på mange ulike prosjekter. Her fra innsettingen av Victoriaundergangen.
Picture
Et av prosjektene Sander (nr. 2 fra høyre) har vært med på under læretiden er Dam Sør-Mesna. Et enormt støpeprosjekt på Mesnali.
Picture
I løpet av læretiden i DoblougGruppen har Sander fått utfordra seg på mange ulike prosjekter, og fått god opplæring og støtte av kollegene sine på veien mot fagbrevet. Både ringmuren og støttemuren ble godkjent av fagprøvenemda, og Sander kan nå kalle seg betongfagarbeider. Han kommer med et godt tips til andre ungdommer som ønsker å ta fagbrev, uansett hvilket fag de tenker. 

- Oppsøk ulike bedrifter og finn ut hva slags prosjekter du får være med på i læretiden. Hadde jeg jobbet et sted hvor jeg bare fikk være med å støpe boligblokker hadde det nok ikke vært så gøy som det har vært her. Velg en bedrift hvor du får være med på mange morsomme jobber, slik som her i DoblougGuppen, sier Sander, som nå både har gjennomført læretiden og fagprøven med glans.

Vi gratulerer Sander så mye som en av våre nye, dyktige fagarbeidere!

Bilbutikken skal bli større

5/6/2026

 
Salg av bil er plasskrevende, og på Hamar har bilbutikken Sulland behov for mer plass under tak for BMW'ene sine. Det er det vi som skal ordne til dem.
Picture
På Sulland skal det bygges ut i begge ender. Til venstre skal det utvides med utstillingshall, og på parkeringsplassen der det nå ligger en haug med asfalt vil det bli en betraktelig mye større verkstedhall.
Igjen er vi i gang med et samarbeidsprosjekt hvor entreprenør-gjengen så vidt har startet å grave, mens byggegjengen skal utvide bygningsmassen til BMW-anlegget til Sulland i Hamar ganske betraktelig. Det som tidligere har vært utstillingshall for bruktbiler skal delvis rives, før vi bygger nytt tilbygg med delelager og et eget verksted. Over dette blir det etablert et påbygg med garderober og utvidelse av teknisk rom og datarom. 

Siden dagens utstillingshall blir gjort om til verksted skal det også bygges et tilbygg på eksisterende bilhall slik at arealet for salg og visning av bruktbiler blir opprettholdt.

I dag er bygget omtrent 1600m², og når vi er ferdige med utvidelsen vil vi ende på en total bygningsmasse på omtrent 2500m², så det blir en betraktelig økning i areal under tak. 
Picture
Her blir det utvidet så Sulland får ny utstillingshall, ettersom den nåværende hallen blir omgjort til verksted.
Picture
Det som før har fungert som utstillingshall skal nå bygges om til å bli verksted.
Picture
Forberedelser og rigging til det som skal bli verksted.
I tillegg til nye tilbygg, så krever omgjøringen at eksisterende vann- og avløpsledninger, samt fjernvarmen omlegges. Dette arbeidet vil gjøres av entreprenørgjengen vår før vi starter på det nye verkstedet.

Når de nye tilbyggene er på plass vil arealet rundt de nye byggene bli tilbakeført i størst mulig grad som parkeringsplass, med betongheller og granittkansten rundt bygget, for å passe til slik det ser ut i dag. 

Vi har en hektisk arbeidstid framfor oss, da hele prosjektet skal være ferdig før jul. Med god planlegging, dyktige medarbeidere og tett samarbeid med alle involverte ligger alt til rette for et vellykket prosjekt. Vi gleder oss til å se utvidelsen ta form!

En bru har blitt til to

27/5/2026

 
Vik bru i Tangen var klar for en oppgradering. Den gamle brua på over 80 år er nå oppgradert til gang- og sykkelbru, og ved siden av har vi bygd ny kjørebru.
Picture
Til høyre er gang- og sykkelbrua som tidligere var kjørebru. Til venstre er den nye kjørebrua vi har etablert.
Dette er et prosjekt hvor før og etter bildene virkelig kommer til sin rett. Ser man området i dag, kan det fort se ut som om det alltid har vært slik. Bildene fra byggeperioden viser derimot tydelig hvor stor forandringen faktisk har vært over Vikselva.
Picture
Bilde fra brua slik den originalt var, tatt oktober 2024.
Picture
I januar 2025 var arbeidet i full sving med den nye brua, mens trafikken ble dirigert i ett felt over den gamle.
Picture
Mai 2026, når arbeidet er ferdig. Den gamle brua ligger fortsatt til venstre, om enn noe oppgradert, og den nye, vesentlig breiere kjørebrua er på plass til høyre.
Dette har vært et spennende prosjekt for oss, og ekstra givende da det har vært fokus på klima, bevaring og gjenbruk.
Det ble tidlig bestemt at den gamle brua ikke skulle rives, men oppgraderes og gjenbrukes som gang- og sykkelbru. Selv om den eksisterende brua ble for liten for dagens biltrafikk, er den fortsatt mer enn godt nok egnet for myke trafikanter.
Etter at biltrafikken ble flyttet over på den nye brua, ble den eksisterende bruplata revet, før en ny bruplate ble løftet på plass på de eksisterende landkarene.
Picture
Det var ganske stilig da vi heiset 50 tonn bru en mørk natt i oktober. Trykk på bildet for å komme til saken.
Nå er begge bruene endelig ferdige og tatt i bruk, og vi er glade for å kunne overlevere et prosjekt der moderne infrastruktur og gjenbruk har gått hånd i hånd.
Picture
Ny og gammel (men oppgradert) bru strekker seg nå over Vikselva og fører både biler og myke trafikanter trygt over elva.
Picture
Den gamle brua før vi startet arbeidet.
Picture
Landkarene til den gamle brua skimtes fortsatt bak den nye kjørebrua.

Les også: 
  • Heising av 50 tonn bru
  • Gamlebrua får følge av en ny
  • Vi lover finere bru
  • Bru-jobbing på Tangen

Ny fagarbeider med meget godt bestått

21/5/2026

 
I nesten fire år har han vært en av våre pålitelige tømrere som har levert gode resultater på mange ulike prosjekter og arbeidsoppgaver. Nå har han også fått bekreftet at arbeidet hans er meget godt.
Picture
Håkon er allerede videre på neste prosjekt etter fagprøven, og fortsetter med et godt håndverk.
Det er alltid gledelig når våre medarbeidere ønsker å formalisere kunnskapen og kompetansen sin, slik vår tømrer Håkon Kamperud nå har gjort. Etter flere år som tømrer og opparbeiding av solid erfaring, beskriver Håkon selv fagprøven som «bare et helt vanlig prosjekt jeg jobber på». Det gir et godt bilde av kvaliteten han leverer i det daglige. Under fagprøven var det litt mer dokumentasjon og papirarbeid enn til vanlig, men den praktiske utførelsen var på samme nivå som den alltid har vært. Det vurderte sensorene til «meget godt bestått», og vi er svært stolte og fornøyde over å ha enda en faglært tømrer med på laget.

Det er ekstra hyggelig å få markere dette sammen med Håkon. Selv om kompetansen vi lenge har vært klar over kompetansen hans, er det flott å se at han nå også har fått det formelt bekreftet gjennom fagbrevet.

For oss er det viktig å ha dyktige fagfolk med på laget, og Håkon er en av de mange hos oss som leverer solid håndverk. Det betyr mye både for kundene vi jobber for og for kvaliteten vi ønsker å stå for i alle prosjektene våre.

Vi gratulerer Håkon med meget godt bestått fagprøve og ser fram til fortsettelsen videre hos oss.

- Etter 40 år i vekst møter vi nye utfordringer

11/5/2026

 
At bygg- og anleggsbransjen er inne i en utfordrende tid er det ikke tvil om. Mandag kom leder for Stortingets næringskomité, Rune Støstad innom oss, og lyttet interessert på våre opplevelser av markedet og bransjen. Og nå om dagen er det utvilsomt et tøft marked vi driver i.
Picture
Vi har hatt besøk av leder i næringskomitéen, Rune Støstad, som hørte på oss og våre utfordringer i bransjen. Fra venstre: Rune Støstad (næringskomitéen), Ståle Sagstuen (konsernsjef, DG), Even Afseth (daglig leder, Dobloug Entreprenør) og Leiv Peter Blakstad (regionsjef, MEF).
Konsernsjef i DoblougGruppen, Ståle Sagstuen, og daglig leder i Dobloug Entreprenør, Even Afseth, tok imot Rune Støstad til en hyggelig og åpen prat rundt bordet sammen med regionsjef i Maskinentreprenørenes Forbund, Leiv Peter Blakstad. Støstad var nysgjerrig på å høre om tilstanden og utfordringene vi som mellomstor entreprenørbedrift opplever om dagen, og hva som kan gjøres for å bedre situasjonen.

​- Stort sett klarer vi oss selv, men akkurat nå har vi behov for litt hjelp. Vi trenger at de planlagte prosjektene faktisk blir startet opp, og at prosessene forenkles slik at mer penger går til arbeid ute i felten og mindre til byråkrati, sier Ståle etter en kort presentasjon av hvem vi er og hva vi driver med.

Even, som sitter med det daglige ansvaret for over 80 av våre lokale helter, uttrykte også sin bekymring i møtet med Støstad.

- Nå har jeg vært med fra starten i denne bedriften, og vi har i alle disse årene hatt en vekstambisjon. Nå er det første gang på 40 år at jeg kjenner på at det går såpass trått. Samtidig må vi fortsette å ha troen på økt aktivitet, så hadde vi bare fått noen signaler fra litt høyere hold om at noe positivt er på gang, ville det hjulpet mye, sier Even.
Picture
Samtalen om anleggsbransjens situasjon slik vi opplever den gikk godt rundt bordet, men er uten tvil preget av alvor.

- Start prosjektene

Det ble en effektiv, engasjerende og konstruktiv samtale med Støstad, og prosjekter som Mjøssykehuset, ny Mjøsbru og dobbeltspor til Hamar ble tatt opp, da dette er prosjekter som potensielt vil kunne generere mye arbeid for lokale entreprenører. 

- Markedet er utfordrende i dag, og kommune, fylke og stat er noen av våre viktigste kunder. Det dere kan gjøre er å sørge for at de planlagte jobbene faktisk blir startet opp, for ringvirkningene av slike store prosjekter er enorme for lokalsamfunnet. Samtidig ber vi om at det legges til rette for at små og mellomstore lokale entreprenører får ta del i jobbene som kommer i området, sier Ståle, og forklarer at dette blant annet kan gjøres gjennom hvordan kontrakter og arbeid deles opp.

- Si at Mjøssykehuset blir lagt ut som én kontrakt. Da er det ingen av oss lokale entreprenører som har mulighet til å bli med. Det er allikevel vi som har kunnskapen, kompetansen, maskinene og folkene klare. Vi er også klare for å samarbeide med noen av de lokale konkurrentene våre for å stille sterkere, men da må det legges til rette for at vi faktisk har mulighet til å delta i anbudskonkurransene, sier Ståle og høster forstående nikk fra Støstad.

Mer effektiv VA-sanering

PictureVi som jobber med VA-ledninger daglig vet hva som trengs, og hvordan det skal gjøres. Vi trenger ikke konsulenter som forteller oss det.
Et annet tema konsernsjefen er opptatt av er de byråkratiske prosessene som tar opp både tid og penger. Dette kommer særlig til syne i arbeidet med vann- og avløpsledninger som er overmodne for utskifting. Flere steder finnes det fortsatt vannrør fra tidlig 1900-tall, og omtrent 40 prosent av vannet som renses forsvinner i lekkasjer. Behovet for utskifting er stort, og Ståle mener det burde være naturlig å bruke entreprenører som har jobbet med dette i årevis.

- VA-jobbene er vårt melk og brød. Her må vi ærlig innrømme at vi blir ganske frustrerte over pengebruken. Vi får beskjed om at det skal saneres kilometer med VA-ledninger, men på prosjekter brukes det mer penger på konsulenter enn på selve utførelsen. Vi vet hva som skal gjøres på slike jobber, det er jo dette vi driver med hver dag. La oss gjøre jobben, så kan vi hjelpe kommunene med å bruke pengene mer effektivt og betydelig redusere behovet for kostbare konsulenttjenester, sier Ståle engasjert.

Setter beredskapen i fare

PictureStøstad hørte nøye på det Ståle og vi i DoblougGruppen tenker om dagens marked.
Lite jobb til lokale entreprenører skaper ikke bare problemer for oss i dag. Ståle og Even er bekymret for at et presset marked vil gjøre at driftige mennesker med god kompetanse vil forsvinne, og Støstad forstår ringvirkningene det kan gi framover.

- Dere er en del av den største fastlandsnæringen i Norge, og dere er landets viktigste næring i forhold til beredskap. Når krisen skjer er det jo de lokale entreprenørene som har folk, kunnskap og maskiner man ringer til. Vi får problemer dersom de forsvinner, sier Støstad. Både Ståle og Even deler bekymringen for hvilke konsekvenser dette kan få framover, og Ståle peker ut vinduet og på maskinene i bakgården. 

- Når noe skjer, er det ikke folk fra andre landsdeler eller andre land som står her først. Det er de lokale entreprenørene med maskiner og kompetanse. Derfor er det viktig å holde liv i den kapasiteten som allerede finnes her, sier den daglige lederen.

Et miljøperspektiv

​Støstad er genuint interessert i å høre på hva vi som entreprenører har å si, og stiller aktivt spørsmål for å forstå bedre. Han trekker også inn en annen faktor, og ønsker å tenke litt høyt rundt temaet miljø. Her er både Ståle og Even raske på ballen. De er ikke i tvil om at tilrettelegging for bruk av lokale entreprenører på små og store prosjekter, er mye mer miljøvennlig enn å frakte folk og maskiner land og strand rundt, eller til og med over landegrenser.

- 
Det er vanskelig å se hvordan det kan være mer miljøvennlig å frakte både folk og maskiner over store avstander når kompetansen allerede finnes lokalt, sier Even.

Ønsker å tilrettelegge

Picture
En liten time flyr fort i godt selskap, og Støstad avslutter besøket med å si at han ser at det er en vanskelig tid for mange, selv om det overordnet går bra i Norge.

- Det har vært veldig nyttig for meg å prate med dere, og selv om ikke vi politikere kan trylle, så skal vi gjøre så godt vi kan for å tilrettelegge for å få brukt den kompetansen som finnes der den er. For det er ikke tvil om at det ligger mye god kompetanse i bedrifter som deres, sier han oppløftende.

Ståle og Even takker for besøket og føler seg både sett og hørt. Dette møtet alene snur nok ikke markedet, men hvis alle bidrar litt, kan vi sammen dra utviklingen i en mer riktig retning.

Drag for drag. Dag for dag.

8/5/2026

 
- Dette er den største plassen jeg har retta opp noen gang. Og jeg har kjørt veghøvel i snart 34 år, sier høvelfører Tor Arne, som har en tålmodighet det står respekt av.
Picture
Først skal det på ett lag med litt grov grus. Her kjøres hver stripe tre ganger for å få det i rett høyde. Så skal det på et lag med finere grus på toppen. Også her kjøres hver stripe tre ganger for å få det i rett høyde. Plassen er ikke mindre enn 80 mål. Altså omtrent 11 fotballbaner. Eller 7 ganger Vikingskipet. Så her sitter Tor Arne da, og kjører fram og tilbake. Og fram og tilbake. Og fram og tilbake.

Bare sjekk videoen under. Hadde du hatt tålmodigheten?
Prosjektet er del to av det prosjektet vi startet på i fjor, med opparbeiding av riggområde for BaneNor i Stange. Plassen skal i hovedsak brukes som deponi og lagring av masser mens dobbeltsporet bygges, og i fjor hadde vi jobben med å sprenge og sjaue vekk fjell i området. Den delen av prosjektet ferdigstilte vi i fjor, og nå er vi tilbake for å gjøre del to av prosjektet. Nå jobber vi med å rette ut tomta, samt å ta vekk enda litt mer fjell som ikke var en del av første runde. 

Veihøvelen vår, og maskinfører Tor Arne, får virkelig noen kilometer på hjula her, og selv om det til tider kan bli litt ensformig å kjøre opp og ned dag etter dag, uke etter uke, så sier Tor Arne at det også er et godt prosjekt å være på.

- Ingen kummer å bekymre seg for. Ingen hushjørner eller gjerder å navigere rundt. Det er i grunnen den mest reale plassen jeg har drevet på, og det er også den største plassen jeg har rettet opp på over 30 år i veihøvel. Det er jo litt moro, sier den entusiastiske føreren mens han navigerer maskinen snorrett fram og tilbake. Og fram og tilbake. Ooog fram og tilbake.
Picture
Picture
Området i april 2025 hvor arbeidet vårt var i gang. Det har vært en massiv forandring i landskapet.
Picture
Området i mai 2026. Flatt og klart for det formålet det skal brukes til.

Du kan lese mer om prosjektet her:

Stange riggområde
Dette er et steintøft prosjekt!
Grønn kraft i tungt arbeid
Stein, sprenging, sjauing

40 år med innsats og lojalitet

30/4/2026

 
Da han startet i Th. Johansen hadde han 35 kroner timen og spikret hver eneste spiker for hånd. I hele 40 år har tømrer Dagfinn Åsvestad vært ansatt hos oss, og det fortjener en ekstra oppmerksomhet.
Picture
Dagfinn har fulgt bedriften gjennom tre ulike eiere, og daglig leder i bedriften nå var ikke en gang født da Dagfinn startet sin tømrerkarriere tilbake på åttitallet. De ler litt av det når blomster, kake og gavekort blir overrekt Dagfinn i lunsjpausen en helt vanlig dag på jobb. 
Picture
PictureDagfinn reiser gjerne rundt på mindre jobber og fikser opp i ting som er gått i stykker eller trenger en oppfriskning. Godt humør har han også med seg.
Det er ikke tvil om at Dagfinn har vært innom mange prosjekter igjennom sitt yrkesliv, og gjengen rundt bordet er sikre på at hvis man har et kartutsnitt av Hamar, Løten og Ringsaker og hadde satt en pin på alle stedene Dagfinn har vært innom i løpet av de siste 40 åra, så hadde kartet vært stappet helt fullt av pin. Dagfinn er en god, rutinert tømrer som er godt vant til å bruke verktøy og som er brukt mye som en allrounder i bedriften. Han er gjerne den som har reist ut på mange av de småjobbene vi har hatt. En dør her, et vindu der. Dagfinn har fikset og ordnet!

Å holde ut i et relativt fysisk tungt yrke i så mange år er imponerende i seg selv, og vi spør Dagfinn hva hemmeligheten er. 

- Jeg kjører bobil og motorsykkel på fritiden, ler han, og mener det gjør han godt. I tillegg har utviklingen av verktøyet gjennom de siste 40 årene har gjort arbeidshverdagen lettere. 

- Når jeg startet spikret vi hver eneste spiker for hånd. Så kom det verktøy som gikk på luft, men da måtte vi dra rundt på slanger over alt. Det beste var nok når alt begynte å gå på gass og strøm og vi slapp de slangene. Vi gjorde også mye mer selv før. Stillas bygde vi selv, det slipper vi jo nå, sier Dagfinn og synes akkurat det er helt greit.

Når spørsmålet "Hva er det Dagfinn er god på?" blir stilt kommer svaret kontant, og med et smil fra prosjektleder Jan, som har vært kollega med Dagfinn i nesten 40 år. 

- Han er god tvers igjennom! En god kollega og en ordentlig allrounder, smiler Jan.

Vi takker Dagfinn stort for innsatsen og engasjementet igjennom 40 år. Vi har forståelse for at det antagelig ikke blir 40 nye, men ser frem til noen år til med deg på laget!

Leder for sikkerhet - når en feilvurdering kan bli katastrofal

28/4/2026

 
Arbeid i nærheten av høyspent stiller helt egne krav til sikkerhet. Her holder det ikke med gode planer alene. Noen må ha ansvar for at tiltakene faktisk fungerer i praksis, også når forholdene endrer seg. Det er her rollen som leder for sikkerhet (LFS) kommer inn.
Picture
Når det jobbes nær elektriske anlegg og særlig høyspentledninger, kan konsekvensene av feilvurderinger bli store. Strømmen er ikke synlig, og faren er til stede uten at den merkes. Derfor handler mye av arbeidet til LFS om å sikre at det er trygge rammer før arbeidet i det hele tatt starter, og at disse rammene opprettholdes gjennom hele gjennomføringen.

På papiret kan alt være avklart i forkant. Områder kan være sikret og rutiner kan være på plass. Likevel er det når vi jobber ute i praksis at arbeidet settes på prøve. LFS sin oppgave er å ha oversikt over situasjonen til enhver tid og sørge for at ingen beveger seg utenfor de avtalte rammene. Det krever tilstedeværelse, tydelig kommunikasjon og at man har lagt grunnlag for en felles forståelse for sikkerhet i arbeidsgjengen.
Picture
Godt samarbeid mellom LFS og maskinfører gjør at arbeidet i nærheten av høyspentledninger kan utføres på en sikker måte.
Rollen innebærer også å håndtere situasjoner som oppstår underveis. Forhold kan endre seg, og det som var trygt ved oppstart, trenger ikke være det senere. Da må arbeidet vurderes på nytt. Leder for sikkerhet har myndighet til å stoppe arbeidet dersom det er nødvendig, og den vurderingen tas alltid med sikkerheten som første prioritet.
​
I praksis handler dette om å være tett på arbeidet og forstå hva som faktisk skjer ute i felt. Samtidig fungerer leder for sikkerhet som et bindeledd mellom planlegging og utførelse. Det som er bestemt i forkant må følges opp i praksis, og det er her mye av sikkerhetsarbeidet avgjøres.
Picture
Leder for sikkerhet, Adrian, er med ute i grøfta når det graves rundt høyspentkabler, og tar gjerne i et tak når han likevel er tett på arbeidet.
Picture
LFS på jobb, og hjelper her med å sikre høyspentkabler som går i bakken.
Hos oss er det gjengen i DG Energi som kan stille med leder for sikkerhet, så dersom du trenger en hyggelig LFS til et prosjekt, så er du velkommen til å ta kontakt med oss. 
Les mer om LFS

Spektakulært støpeprosjekt på tvers av Glomma

24/4/2026

 
På Strandfossen kraftverk jobber vi med et av våre mest storslåtte prosjekter, hvor arbeidet må tilpasses naturens svingninger. Kompleksiteten på dette damprosjektet stiller høye krav både til planlegging og gjennomføring. 
Picture
Hvis du hadde sagt til oss for ti år siden at vi kom til å stå og støpe 310 meter damkrone midt i Glomma, så hadde vi antagelig ledd litt av deg og tenkt at du spøkte. Omfanget på prosjektene våre har blitt stadig større opp igjennom årene, og erfaringen vi har fått med oss gjør at vi i stadig større grad kan ta på oss mer komplekse og omfattende prosjekter. Denne jobben er et godt eksempel på et slikt prosjekt. En oversiktsfilm over arbeidsplassen gir et lite inntrykk av omfanget på prosjektet.

Tilpassa støpeformer

For å få til dette er det lagd flere tilpassede støpeformer som passer damkrona. Mens to blir brukt under støping, er to andre former inne i verkstedsteltet. Her skiftes innsiden ut mellom hver støp, og nå som de har kommet et godt stykke på vei i støpingen er det et velsmurt menneskelig maskineri som rutinemessig forbereder formene til neste støp.
Picture
En tidligere brukt form, klar for nye bord innvendig.
Picture
Omtrent 25.000 løpemeter med lekter går med til forskalingen. Det er lekter fra Hamar til Midtskogen, det.
Picture
En ferdig form, klar til neste støp.

8,5 tonn klappluke

For å få demningen komplett er det også heist inn en ny klappluke på 13 meter, med en vekt på ikke mindre enn 8,5 tonn. Før den kunne på plass, måtte det gjøres en omfattende støpejobb for å klargjøre fundamentet. Her var det vinkler og kriker og kroker som  var utfordringen, og det ble sveist jern i alle retninger for å få dette til å henge sammen. Gjengen på plassen har levert støpearbeid med høy presisjon, både i forbindelse med klappluka og på damkrona, såpass at en av anleggslederne våre drister seg til å kalle det betongporno. I tillegg er det etablert en solid fangdam på oversiden av demningen for å holde arbeidsområdet tørt.
Picture
Den nye klappluken ble levert og montert av underleverandør Stryvo.
Picture
Det var lettelse på byggeplassen da den tunge klappluken var på plass.
Picture
13 meter med luke skal være med å justere vannstanden i Glomma.

Jobber mot vårflommen

​Prosjektet har nå vært i gang i litt over et år, og det å jobbe midt i Glomma har vist seg å by på noen utfordringer. Uansett hvor mye vi planlegger og tilrettelegger, så er det én ting vi ikke rår over, og det er vær og vannføring. I perioder har vi måttet stoppe arbeidet og rydde bort utstyr fordi vannføringen har blitt så høy at det renner over og inn på den siden som nå er tørrlagt. Og vi stopper ikke arbeidet bare fordi vi ikke vil bli våte på beina, altså. De kreftene som er i sving når vannet renner over demningen er virkelig noe man ikke vil spøke med. Heldigvis har byggherre Hafslund stålkontroll på tilsiget, og gir oss beskjed i god tid før vannet stiger. Akkurat nå går det fortsatt fint å jobbe tørrskodd, men vi venter spent på når vårflommen melder seg. Da blir det naturlig nok en pause i arbeidet fram til vannstanden stabiliserer seg igjen. Vi har riktignok vært med på støping under vann tidligere, men med så mye bevegelse i vannet som det er her, lar det seg vanskelig gjøre.
Picture
Langs hele demningen skal det på en ny damkrone, og vi støper oss seksjonsvis bortover.
Picture
En pumpebil, en betongbil, et påmontert stillas rett i overkant av Glomma, og mange folk i sving med støpinga. Da blir det resultater!
Picture
Et svært uvanlig arbeidssted, med Glomma så tett på at du ser strømmen rett under fotsålene når du står på stillaset.
Enn så lenge foregår arbeidet i normalt tempo, men vi venter på beskjeden om at vi må sette prosjektet på pause til vårflommen har fått rent fra seg. Forhåpentligvis rekker vi å ferdigstille noen seksjoner til før vi må pakke sammen. Tidsfrister bryr ikke naturen seg om, så her blir vi ferdige når vi blir ferdige. Usikkerheten gir nok til tider litt grå hår på gjengen inne på kontoret som prøver å planlegge folk og maskiner, men i god DG-ånd er det selvfølgelig "itt'no problem!".

Les også: 
Nytt prosjekt i Glomma
Massiv støping - midt i Glomma
Strandfossen kraftverk

Gir full gass både på jobb og på fritiden

22/4/2026

 
Det er hyggelig når gode kolleger kan møtes på andre arenaer enn akkurat arbeidsplassen. Vi har flere ildsjeler i bedriften som drar i gang ulike aktiviteter som byr på spenning, moro og utfordringer for våre ansatte.
Picture
Konkurransepreget bilkjøring på bane eller sykling i lokalområdet? Kanskje det heller frister med en runde bowling? I helga var det igjen klart for en ti-timers-runde med Funsport på Rudskogen. En gjeng av våre ansatte dro nedover til racerbanen med biler, reservedeler og et stort lass med godt humør. Konkurransen? Kjør flest mulig runder på 10 timer. Med totalt 30 lag til start, hvor DoblougGruppen stod for tre av dem, så var det bare å ha klampen i bånn og gi gass. Så godt det lar seg gjøre med minimum 17 år gamle biler. 
Picture
Dette er noe vi har vært med på flere ganger tidligere, og nå liker vi å tro at vi begynner å bli litt rutinerte i gamet. Selv om vi ikke dekorerte toppen av resultatlista denne gangen, så stilte vi stilfulle opp, med matchende biler. Humøret var det ingen ting å si på, og gjengen som var med hadde det veldig gøy de ti timene løpet varte, og selvfølgelig også både før og etter.
Picture
Vi kjørte god stil på våre tre team-biler.
Funsport er bare én av flere muligheter for alternative aktiviteter med kolleger utenfor arbeidstid. I løpet av våren har det også blitt startet en lavterskel sykkelgruppe én gang i uka. De som vil være med på en times sykkeltur møter opp rett etter jobb og sykler en enkel runde på asfalt, med mål om å få skravlet litt underveis. Her er det eneste man trenger å møte opp med, en sykkel og hjelm.

​I tillegg er det en gjeng som av og til møtes til bedriftsbowling. For dem som foretrekker innendørs aktiviteter og litt vennskapelig konkurranse, gir det en fin anledning til å koble av og utfordre seg selv på banen. Og for de som heller vil innom et treningssenter, får alle ansatte rabatt på et lokalt senter i nærheten. Dermed er det gode muligheter for å få trent når det passer, enten alene eller sammen med kolleger.
Picture
Sykkelgruppa i DG klar for tur.
Picture
Bedriftsbowling er også et av tilbudene vi har.
Felles for alle aktivitetene er at det er en fin måte å bli litt bedre kjent på, på tvers av avdelinger og roller. Enten det går fort på banen, roligere på sykkelen eller handler om å treffe kjeglene, så gir det noen ekstra gode opplevelser sammen. Det gjør rett og slett noe med trivselen i hverdagen, både på jobb og fritiden.

Det blir noen meter med nye rør

17/4/2026

 
På Ridabu har vi jobba både i og ved veiene i området en stund, og årsaken er utbedring av vannledninger. Noen grøfter er allerede lukket, mens andre jobber vi fortsatt i. Alt for at beboerne i området skal ha trygg vannforsyning i mange år framover.
Picture
Det er blitt lange strekker med grøfter på dette prosjektet.
Prosjektet er på oppdrag fra Hias IKS og Hamar kommune, og selv om de største strekkene nå nærmer seg ferdige, så er det fortsatt noe arbeid som gjenstår på prosjektet. Deler av prosjektet går i grøfter hvor også høyspentledningen er nedgravd, så her har vi med oss en Leder for sikkerhet fra DG Energi, for å sikre trygge rammer rundt arbeidet. Praktisk å ha nødvendig kompetanse internt i virksomheten.
Picture
Leder for sikkerhet er med når høyspentledningene forsiktig graves fram.
Picture
Konsentrasjonen er på topp når det manøvreres rundt i grøfta.
Picture
Høyspentledningen som går i bakken blir ivaretatt av LFS mens arbeidet foregår.
Picture
God kommunikasjon gjør arbeidsdagen så mye enklere.
Arbeidet i området har foregått og foregår fra Ridabu til Hubred, i bolifgeltet på Prestegårdsjordet og langs Hjellumvegen, så vår tilstedeværelse kommer til å være rundt i området en stund til framover.

Vi er klar over at arbeidet kan oppleves som krevende i perioder, med anleggstrafikk og midlertidige endringer i nærområdet. Samtidig er dette nødvendige tiltak for å sikre en stabil og trygg vannforsyning. Vi takker for tålmodigheten og forståelsen, og jobber målrettet for å ferdigstille prosjektet så effektivt og skånsomt som mulig.
Picture
Jobben har foregått både på jordene og i boligfeltet, samt langs veiene.

Les også:

Utbedring av vannledninger på Ridabu

Vår andre kommunestyresal på under ett år

14/4/2026

 
Det ligger ikke i strategiplanen vår at vi skal spesialisere oss på oppussing av kommunestyresaler, men tilfeldighetene har gjort at vi nå har rustet opp to kommunestyresaler på under ett år. Denne gangen var det Løten sin som ble fornyet.
Picture
I fjor på denne tiden var vi i full sving med kommunestyresalen i Stange. Den fikk et realt løft, og fikk oppgradert både gulv, vegger og tak, samt ventilasjon, elektrisk anlegg og teknisk utstyr. I år var det Løten sin kommunestyresal som fikk gjennomgå, og på Tingberg har gjengen vår gjort en markant modernisering av rommet.
Picture
Picture
Picture
I tillegg til oppgradering av gulv, vegger og tak, så har vi også skiftet ut vinduer og dører. Oppgraderingen har gitt kommunestyresalen en helt ny fremtoning, med nye overflater og oppgraderte tekniske løsninger. Rommet har fått et tydelig løft, både visuelt og funksjonelt. Vi synes det er ekstra hyggelig å få bidra på slike prosjekter i lokalmiljøet, og å få være med på å oppgradere viktige rom som skal brukes i mange år fremover.

Og er det flere som trenger kommunestyresalen sin oppgradert? Hamar? Ringsaker? Gjøvik? Elverum? Vi har kapasitet til flere, vi ☺

Les også:
Oppgradering for framtidens beslutninger
Tilbake for oppgradering etter 40 år - men muren består

Vi rykker ut til oppgradering av brannstasjon

10/4/2026

 
Normalt er det gjengen som holder til i den gule bygningen som rykker ut og hjelper folk, men denne gangen er det vi som har rykket ut for å hjelpe dem. De første skuffetakene på et nytt prosjekt er tatt, og brannstasjonen i Østre Toten skal oppgraderes.
Picture
Selv om det utvilsomt er flest maskiner og biler med DoblougGruppen sin logo å finne på østsiden av Mjøsa, hender det seg at vi farter over til "gæli sia" og rufser litt i jorda der og. På dette nyoppstartede prosjektet på Østre Toten brannstasjon utnytter vi kompetansen vår til det fulle. Anleggsgjengen er akkurat i gang med forberedelser av tomta rundt brannstasjonen. Her skal det bli utvidet parkeringsplass på framsiden, mens på baksiden skal gjengen i byggeavdelingen vår, Th. Johansen, bygge et tilbygg på eksisterende bygningsmasse, ​slik at brannmannskapene får bedre kontorfasiliteter og arbeidsforhold.
Picture
Garasjen til høyre skal flyttes før det bygges på den eksisterende brannstasjonen.
Picture
Både maskiner og lastebiler med DG-logo er i full sving på Østre Toten.
Picture
Oversiktsbilde av tomta, hvor det blir ny parkeringsplass til høyre, mens utvidelse av kontoret skjer på baksiden av dagens bygg. Garasjen nederst til venstre i bildet vil heises over til parkeringsplassen.
Foto: Østre Toten brann og redning
Ved å kombinere kompetansen vi har innad i bedriften og tilby en helhetlig pakke med både graving og bygging, får kunden et mer effektivt og sømløst prosjekt. God dialog mellom våre flinke fagfolk som kjenner hverandre godt, gjør at vi kan jobbe raskere, samtidig som vi kan tilby konkurransedyktige priser når vi håndterer hele oppdraget.

Resultatet her vil bli en brannstasjon med moderne og funksjonelle fasiliteter bygget på solid fagkompetanse og godt samarbeid. Vi setter stor pris på at vi har fått dette prosjektet, og ser fram til en ferdig stasjon som vil være til nytte for både mannskapene og lokalsamfunnet.

Maskinene i Mjøsa

7/4/2026

 
Det er litt logistikk som skal fungere når 15 lastebiler går i skytteltrafikk ned i Mjøsa, for der å møte både gravemaskin, bulldoser og vals i full sving. 
Picture
I Mjøsa etableres det en fylling for rundt 200 nye leiligheter. Dette gjør at både gravemaskiner og lastebiler blir litt våte på beina når de er ute og jobber, og arbeidet pågår både på dag- og kveldstid. Hektisk aktivitet er det når kubikk etter kubikk med stein fylles ut, og vi var ute og kikket på arbeidet en kveld litt tidligere i prosessen, hvor det var ekstra mange lastebiler og maskiner i sving. Få et innblikk i prosjektet ved å se filmen under:
Les mer om prosjektet: 

Uvanlige arbeidsforhold, med maskinene i Mjøsa

Når hvitstripa ligger 12 meter under veien

30/3/2026

 
Noen ganger er du ikke i tvil om at tiltak må settes i gang. I fjor stod entreprenørene våre overfor en litt annerledes utfordring som krevde løsningsorienterte tiltak.
Picture
Bilveien går 12 meter over kulverten, men på utsiden av den fantes asfaltbiter med påtegna hvitstripe. Et urovekkende tegn.
Når vi bor i et land som Norge med fire årstider og mye vær, skjer det i blant forandringer i grunnen som må utbedres for at du og jeg skal ha trygge veier å kjøre på. Dette setter i blant entreprenørene våre i uvanlige situasjoner som ikke kan leses om i en lærebok, og krever at vi benytter oss av den gode kunnskapen og erfaringen våre dyktige medarbeidere sitter på. Det ble tilfelle på dette prosjektet, som plutselig dukket opp på en av veiene vi har ansvar for.

Etter hardt vær og mye vann høsten 2024 sank det sammen et hull midt i en av fylkesveiene i Hedmark, slikt som kan skje når været gjør sitt. Veien ble umiddelbart stengt, og det ble lagt ned betydelig arbeid for å sikre kjørebanen. Blant annet ble det støpt en stor betongplate under asfalten for å styrke området der hullet hadde dukket opp. Veien ble bygd opp igjen, og alt så bra ut, men etter noen måneder viste det seg at massene under veibanen ikke hadde flyttet seg ferdige. En inspeksjon i en kulvert 12 meter under veibanen avdekket veggen hadde gitt etter, og det hadde rast ut masser. Det var ingen tvil om at det her trengtes mer sikringstiltak og arbeid i området. 
Picture
Det raste ut både store steiner og jordmasser fra veggen i kulverten.
Ettersom det plutselig befant seg masser i kulverten som ikke skulle være der, måtte de ha forsvunnet fra et sted under veien. Mistanken gikk raskt mot at det hadde dannet seg et hulrom under veien. Men akkurat hvor var det, og hvor stort kunne det være? Og hva ville et slikt hulrom bety for veien over, som daglig belastes av tunge kjøretøy?

Veien ble stengt, og sammen med Innlandet fylkeskommune startet vi med å kartlegge skadene i bakken. Med god hjelp av Brødrende Myhre, som stod for boringen, og Ekvatek som stilte med kamera fikk vi etter nøye beregninger og målinger boret oss ned i grunnen for å prøve og finne det antatte hulrommet. Nøyaktig hvor det var visste vi ikke, men på tredje forsøk traff røret hulrommet, og Ekvatek kunne sende ned et kamera for inspeksjon. Her viste det seg at hulrommet var av betydelig omfang.
Picture
Det ble boret ned grove rør for å lokalisere hvor det hadde rast i fra, og få et innblikk i hvordan det så ut under bakken. Boregutta kjente på utstyret når det ikke lengre var motstand, og visste da at de hadde funnet hulrommet. Bingo!
Picture
Gjennom rørene som ble boret ned sendte Ekvatek kamera og fikk lokalisert omfanget.
Picture
Det var et stort hulrom under bakken, og den svarte delen er passasjen som massen hadde rast videre ned igjennom.
Da omfanget av skadene ble kjent, var det bare å samle kompetansen rundt bordet. Sammen med geolog og rådgivende ingeniør fra Innlandet fylkeskommune, samt flere av våre erfarne fagfolk, jobbet vi fram tiltak som gjorde arbeidet trygt å gjennomføre, og som samtidig sikrer området for framtiden.

For å hindre at det skulle rase mer masser inn i kulverten, ble det boret ned en vegg av rør rett på utsiden som sikring. Dette gjorde at både mennesker og maskiner trygt kunne bevege seg inne i kulverten, og en liten gravemaskin ble beltet inn for å rydde opp løsmassene som hadde rast ut. Hullet i veggen ble tettet med armeringsjern, før det ble støpt tett. Deretter ble tomrommet under veien fylt igjen gjennom rørene  som allerede var boret ned for inspeksjon, med en blanding av masser og en kjemisk substans for å gi stabilitet i grunnen. Alt for at du og jeg skal ha en trygg vei å kjøre på, som ikke plutselig forsvinner under oss.
Picture
Picture
Biter av asfalten med hvitstripa hadde rast 12 meter ned fra veien og havnet ut i kulverten.
Picture
Tydelige tegn på at tiltak måtte settes i gang.
Picture
Veggen ble armert på nytt.
Picture
Ny vegg kom på plass, slik at tomrommet på baksiden kunne fylles med nye masser.
Etter omfattende arbeid ble veien igjen åpnet for trafikk. For forbipasserende så ikke arbeidet særlig spektakulært ut, og i hverdagen er det bare en helt vanlig vei man kjører på, uten at man tenker over verken kulvert, betongplate eller at det har vært et stort hulrom under bakken. Men når man ser en arbeidsbil stå litt irriterende i veien, eller når veien du kjører på til jobb plutselig er stengt, så er det fordi noen trenger å gjøre en jobb, og bidra med sin erfaring og fagkunnskap for å gjøre det trygt å kjøre der hver eneste dag. Under asfalten her ligger det mange timers nøyaktig arbeid, som sørger for at veien er trygg for hvert eneste kjøretøy som passerer.
Picture
Etter lengre tid med løsningsorientert arbeid i forbindelse med kulverten, kunne veien igjen åpnes, og det er nå trygt for bilene å kjøre over.

Skolen trengte større plass

24/3/2026

 
På Jønsberg videregående skole kan du ta påbygg og utvide din teoretiske kompetanse, men det var ikke derfor vi sendte flere av våre tømrere til Jønsberg. Det er en annen type "påbygg" tømrerne våre har jobbet med her.
Picture
Konturene av de nye lokalene begynte så vidt å ta form i desember.
Den videregående skolen er en landbruksskole, hvor det er behov for god plass til både elever, maskiner og utstyr. Nå har de vokst ut av sine lokaler, og behovet for et ekstra tilbygg dukket opp. Byggavdelingen vår, Th. Johansen har tatt på seg jobben, og tidligere i mars stod lokalene klare. Et nytt malerverksted, sveiseplasser, lab, toalettfasiliteter og et stort snekkerverksted er det som har fått plass i det nye tilbygget.
Picture
Ferdigstilt lokale, straks klart for å tas i bruk.
Picture
Et tilbygg, nå helt integrert med eksisterende bygg som var blitt for lite.
Picture
Fire medarbeidere jobbet med å få tett tak på det nye tilbygget.
Picture
Nye, trygge sveiseplasser til ungdommene.
Picture
En ny lab er klar for møblering.
Picture
Det har blitt flere nye, funksjonelle rom i tilbygget.
Picture
Nye toalettfasiliteter har også kommet på plass i tilbygget.
Det ekstra tilbygget er nå tatt i bruk og vi håper de nye lokalene blir til god nytte for både elever, lærere, maskiner og utstyr i lang tid fremover. ​Vi er glade for å ha fått bidra til at Jønsberg videregående skole har fått mer plass, og takker for oppdraget og samarbeidet underveis.

Et bygg med nytt formål

17/3/2026

 
Et større bolighus på Gjøvik-siden er kjøpt av Statsbygg og vi har hatt ansvaret for å bygge det om til en trygg og sikker institusjonsbolig. Arbeidet her har vært hektisk, men rett før jul var det klart for innflytting.
Picture
Det som før var et vanlig bolighus er nå omgjort til en bolig med flere enheter. Den ene delen er en selvstendig boenhet med kjøkkenkrok, stue, bad og soverom.
Ved et raskt overblikk ser det ut som en relativt vanlig bolig, men på dette prosjektet har det blitt lagt ned mye ekstra arbeid for å få bygget ekstra robust. Ettersom den tidligere store eneboligen nå skal brukes som institusjonsbolig er både dører og vinduer skiftet ut, det er gjort ulike tiltak med vegger og tak for å gjøre det sikrere mot hærverk. Stikkontakter og lysbrytere er blant annet spesialbestilt, og tilpasset et bygg som skal tåle tøffere bruk enn en vanlig bolig. 
Picture
En del av huset er blitt omgjort til individuelle rom.
Picture
Spesielle lysbrytere og stikkontakter gjør at rommene er mer robuste enn et vanlig.
Picture
Hyggelige fellesarealer.
Picture
Spesielle møbler med ekstra tyngde gjør at det ikke er lett å flytte dem.
For oss har dette vært et interessant prosjekt, da selve byggetiden var svært kort. I løpet av seks måneder har en gjeng av våre flinke folk strippet ned det aller meste innvendig, endret rominndelinger og forvandlet den store eneboligen til den institusjonsboligen det nå har blitt. Rett før jul ble siste skrue skrudd i veggen, og Statsbygg overtok det nye bygget.
Picture
I november var vi langt fra ferdig, men iherdig innsats fra både egne tømrere og andre fagfelt, så kunne Statsbygg overta sin nye institusjonsbolig før jul.
Picture
Picture
Picture
Den tidligere eneboligen er nå blitt institusjonsbolig, med kontorer til administrasjon i det som tidligere var garasje og bod.
Vi takker for tilliten og det gode samarbeidet gjennom dette byggeprosjektet, og ser frem til at det oppgraderte bygget vil fungere som et godt tilrettelagt sted for både ansatte og brukere.

Les mer her:

Total ombygging på seks måneder

En svært målrik sponsorkamp

4/3/2026

 
DoblougGruppen var godt synlige da Storhamar Håndball Elite spilte Champions League-kamp på hjemmebane. Over 60 mål totalt, og en svært spennende kamp med DoblougGruppens rammer rundt. Dessverre vippet vektskåla i feil retning, sett med våre øyne.
Picture
De spilte om avansement i Champions League, men motstanderne fra Romania satte en stopper for drømmen. Selv om over 90 ansatte, barn og venner av ansatte fra DoblougGruppen satt på tribunen og gjorde sitt for å løfte hjemmelaget, holdt det dessverre ikke helt inn denne gangen. Jentene i Gloria Bistrita hadde en bunnsolid målvakt som stengte målet gang på gang, og til tross for at Storhamar-spillerne prøvde alt de kunne, ble motstanderne for sterke. Storhamar tapte kampen 30 til 34, og selv om vi gjerne skulle sett en seier i DoblougGruppen-kampen, fikk vi om ikke annet et heftig målshow.
Picture
DoblougGruppen er stolte av jentene som kjempet godt, mot et litt for sterkt Gloria Bistrita.
Picture
Vi var synlige både langs vantet og på tribunen.
Banens beste spiller ble ikke overraskende den imponerende målvakten til Gloria Bistrita, Renata Lais De Arruda, og med seg som minne fra kampen fikk hun en liten DoblougGruppen-gravemaskin. 

- Akkurat hva jeg trengte, gliste målvakten.
Picture
Banens beste spiller fikk hjulmaskin med DG-logo på.
Picture
Den lille maskina skapte stor glede og entusiasme blant spillerne i Gloria Bistrita.
Konsernsjef Ståle Sagstuen delte ut en liten oppmerksomhet til banens beste spillere på begge lag. Selv om Storhamar ikke nådde helt opp denne gangen, rokker ikke det ved støtten laget har fra verken DoblougGruppen eller de ansatte som var på tribunen.

– Resultatet ble ikke som ønsket denne gangen, men det endrer ikke vårt engasjement. I likhet med entreprenørarbeid utvikles også et lag gjennom struktur, samarbeid og langsiktig innsats. Motgang underveis er en del av prosessen, og erfaringene man tar med seg er det som bidrar til videre utvikling, sier konsernsjefen, som synes det var gøy å oppleve topphåndball på hjemmebane.

​Ekstra stas var det at flere av barna til våre ansatte fikk være med som maskoter ut på banen før kampstart. Det var mange blikk som søkte opp mot tribunen for å se om det var noen kjente å vinke til.
Picture
Mange unge maskoter fikk være med ut på banen før kampstart.
Så selv om resultatet ikke ble som ønsket akkurat denne gangen, fikk vi allikevel en spennende kveld i hallen, og vi gleder oss til å følge laget videre på veien mot nye, gode resultater.
Picture
Ingen tvil om hvem som sponset kampen når man kom.
Picture
Vi var synlige, og delte ut pølser til alle som ønsket.
Picture
Kerstin Boge Solaas er vår egen sponsorspiller, og viser stadig fram vår logo ute på banen.

Les også: 

Drømmekamp DoblougGruppens rammer

Gjenbruk av våre gamle lokaler

27/2/2026

 
Det er nesten så vi angrer litt på flyttinga når vi ser hvor fint det har blitt etter vi har gitt nytt liv til våre gamle lokaler. Heldigvis er det noen andre som passer bedre inn her nå.
Picture
Du er nødt til å se bildet under for å forstå oppgraderingen vi har gjort i våre gamle kontorlokaler.
Picture
Tilbake i 2020, men vi kan vel ikke skryte på oss at vi var helt moderne da heller.
Da vi flyttet inn i nye lokaler sommeren 2024, ble et tomt næringsbygg stående igjen på Trehørningen. Vi hadde vokst oss ut av de gamle lokalene og hadde ikke lenger plass. Kontorene våre var delt, og delt igjen, for å få inn alle som trengte kontorplass, og selv om det er hyggelig å sitte tett på kollegaen sin i hverdagen, ble det til slutt ikke holdbart å presse inn flere.

Vi bygde oss derfor nye lokaler, og dermed ble et toetasjes næringsbygg på Trehørningen ledig. En regional enhet under Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap fant ut at vårt gamle bygg passet godt for deres behov, men vi var alle enige om at det var behov for en oppgradering. Hva er vel da mer praktisk enn at vi har en gjeng dyktige tømrere som kunne ta på seg jobben?
Picture
Kontorene fra da vi holdt til der. De hadde ikke et helt moderne preg.
Picture
Vi var alle enige om at det var på tide med en oppgradering.
Picture
Tømrerne våre har gjennomført en totaloppgradering av våre gamle kontorer. Det har gjort at lokalene har fått et helt nytt og moderne preg. Nesten så vi angrer på at vi flyttet.
Picture
Topp moderne kontorlokaler som nå skal benyttes av DSB.
Picture
Mye mer åpne og luftige lokaler.
Picture
Stilige møterom med svart himling.
Picture
Selvfølgelig er også garderober og toalettfasiliteter oppgradert.
Gjennom oppgraderingen har bygget fått en standard som er bedre tilpasset dagens krav og behov, og lokalene er tilrettelagt for ny aktivitet i mange år framover. For oss har det vært et fint prosjekt å få jobbe videre med et bygg vi kjenner godt fra før, og samtidig bidra til at det får nytt liv. Nå står lokalene klare til bruk, og vi ønsker DSB lykke til i sine nye omgivelser.

Et kvart århundre på jobb hos oss

23/2/2026

 
Svein Erik "Solan" Høyem har hele sitt liv vært murer, og de 25 siste årene har han vært hos oss. Det fortjener ekstra oppmerksomhet.
Picture
Det har blitt mange murvegger opp igjennom årene - her ved en vegg han murte opp i Stange kommunehus i 1983.
PictureKollega Geir gratulerer Solan med 25 år i bedriften.
Du må tilbake til 1978 for å komme til det året Solan startet som murer, og de 25 siste årene har han hatt sin arbeidshverdag hos oss i byggavdelingen vår, Th Johansen. En så trofast og stabil arbeidstaker fortjener litt ekstra oppmerksomhet, så da ble det både en ekstra god lunsj med de nærmeste kollegene og utdeling av en gyllen klokke, samt kaffe og gratulasjoner på kontoret i etterkant. 

25 år markerer et langt yrkesliv i et fag som på mange måter har endret seg lite, men hvor forutsetningene rundt yrket har forandret seg stort.

- Da jeg startet som murer hadde vi egne håndlangere som kom på jobb en halvtime før oss og dro en halvtime etter. De måtte ha tid til å solde sanda vi brukte og blande mørtelen fra grunnen av. Nå har vi bare en ferdigmikset pose som vi heller i noe vann, sier Solan, og legger til at tidligere så bar og sjauet håndlangerne stein på spesialtilpassede stiger, mens nå blir rygger og armer spart i mye større grad, med heis og andre tekniske hjelpemidler. 

Gjennom årene har Solan jobbet med et bredt spekter av oppdrag, og det er akkurat det som har gjort at han synes arbeidet har vært givende i alle disse årene.

- Det er variasjonen i arbeidsoppgavene som har vært det viktigste for at dette har vært interessant i så mange år, sier Solan og trekker fram noen av prosjektene han husker ekstra godt.

-  Jeg var med på restaureringen av Jernbanemuseet, og jeg husker et prosjekt i Elverum hvor vi jobbet i en gammel Østerdalstue hvor jeg restaurerte en gammel bakerovn. Det har blitt utallige peiser og ildsteder oppigjennom, og kistemuren på Vangskirka var også spesiell å være med på, mimrer mureren. Selv synes han de litt mindre prosjektene med historisk preg er de mest spennende jobbene å være med på. 
Picture
Solan i sving på igjenmuring av en vegg på Jønsberg.
Samtidig vil jubilanten også trekke fram at gode kolleger og godt arbeidsmiljø har vært en sterk faktor til at han har blitt værende alle disse årene.
 
- Før jeg startet her i Th. Johansen, så hadde jeg en periode hvor jeg jobbet som selvstendig næringsdrivende. Det ble bare alt for mye papirarbeid og alt for lite jobb med det jeg ville gjøre, så jeg fant ut at det var mye bedre å være ansatt. Når man i tillegg har trivelige kolleger og et godt arbeidsmiljø rundt seg, så er det godt å være ansatt på samme plassen i så mange år, sier den aktive mureren. 

Etter 25 år i byggavdelingen ønsker vi å takke Solan for innsatsen som er lagt ned, både faglig og kollegialt.
Picture
Selv om det har vært murstein som har spilt hovedrollen i hele Solans aktive yrkesliv, så ser han tilbake på en allsidig og variert arbeidshverdag. Her er han i sving på et litt mer spesielt prosjekt hvor den store murveggen skulle rives ned.
<<Previous
Picture

E-post

[email protected]

Telefon 

Kontoret: 994 98 740
Vakttelefon, Søndre Hedmarken: 966 25 065
Vakttelefon, Nordre Hedmarken: 900 72 239

Adresse

Næringsparkvegen 50
​2320 Furnes

Åpningstider

Mandag - fredag:
07.00 - 15.00
DoblougGruppen © 2025
  • Hjem
    • Dobloug Entreprenør
    • Bygg, Th. Johansen
    • DG Drift
    • DG Energi >
      • Arbeid under spenning
      • HotBlast
      • Kurs
      • Gatelys
      • Distribusjonsnett
      • Regionalnett
      • Leder for sikkerhet (LFS)
      • Solcelleanlegg
      • Byggestrøm
      • Historien vår
    • DG Eiendom >
      • Ingeberglia
      • Hamar Næringspark Nord
      • Trehørningen
  • Tjenester
  • Prosjekter
  • Om oss
    • Aktuelt
    • Dokumenter >
      • Redegjørelse, åpenhetsloven
    • Ledige stillinger >
      • Arbeidende formann
      • Tømrer
      • Energimontør
      • Prosjektleder
      • Åpen søknad
      • Åpen søknad, DG Energi
      • Lærling i DG
      • Utplassering i DG
    • Historie, Dobloug Entreprenør
    • Historie, Th. Johansen & Sønner
    • Historie, DG Energi
    • Historie, Dobloug Eiendom
  • Kontakt
    • Kontakt oss
    • Ansatte, DoblougGruppen
    • Ansatte, Dobloug Entreprenør
    • Ansatte, Bygg, Th. Johansen
    • Ansatte, DG Drift
    • Ansatte, DG Energi
    • Ansatte, DG Eiendom