En ny undergang tar form i Trondheimsvegen i Elverum. Betong-gjengen vår har fått bryne seg på en sammensatt utfordring når både vegger og tak støpes i én og samme støp. Det er en spesiell stemning som ligger over arbeidsplassen denne formiddagen. Når så mange kubikk betong skal ned i forskalingen så er det noen krefter som presser på treverket som skal holde den flytende massen på plass. Men til tross for nøye utregninger og solid oppbygging så ligger det alltid en spenning i luften når betongen sprøytes inn og forskalingen skal opp til eksamen. Har forberedelsene vært gode nok? Gjengen lener seg på kunnskap, erfaring og rutine. Betongen spres jevnt utover, rundt og rundt slik at det ikke blir for mye på én plass. Pausene mens man venter på neste betongbil er ikke bare en velfortjent pust i bakken, men også ytterst nødvendig for at betongen skal få noe tid til å sette seg før neste runde går i gang. Veggene fylles sakte men sikkert opp, og når toppen er nådd flyttes fokuset videre på taket - eller gulvet. Alt etter hvordan man ser det. Platen som støpes vil fungere som tak i kulverten som skal gå under veien, men blir samtidig fundamentet for veien der bilene skal kjøre over. Vekta som påføres forskalingen gir flere tonn med trykk, og tre personer går jevnlig rundt på bakkenivå og kontrollerer stigehastigheten. De ser etter tegn på lekkasje og hører etter lyder som kan indikere at noe er på gang. Risikoen ligger i at trykket fra betongen på forskalingen blir for stort, men denne gangen kommer det bare positive tilbakemeldinger og tomler opp til gutta som støper. Jobben er enda en gang gjort riktig, og forskalingen holder i mot trykket. Enda en vel gjennomført støp kan skrives i historieboka til DoblougGruppen, og arbeidet videre med undergangen og veiene rundt fortsetter inn i 2025. Les også:
Tryggere skolevei i Elverum Comments are closed.
|